
Krönika: De ukrainska eleverna kan lära oss mycket
Krönika ”Vi ska lyssna och lära. Det är inte de ukrainska eleverna som ska sänka ambitionsnivån. Det är vi som ska höja den. Vi ska öka tempot och vässa undervisningen”, skriver Linnea Lindquist.
Krönika ”Vi ska lyssna och lära. Det är inte de ukrainska eleverna som ska sänka ambitionsnivån. Det är vi som ska höja den. Vi ska öka tempot och vässa undervisningen”, skriver Linnea Lindquist.
Krönika Den 1 juli träder förskolans nya läroplan i kraft – där regeringen vill minska användningen av digitala verktyg. Fel, menar förskolerektor Jeanette Kennerfalk: ”Digital delaktighet är en demokratifråga.”
Krönika ”Jag ser fram emot att de går i bräschen för att stoppa den fria etableringsrätten”, skriver skolledaren och debattören Linnea Lindquist om branschorganisationen Almega utbildnings nya uppförandekod kring friskolor.
Krönika Johanna Lüddeckens: Skolledare befinner sig i ett mellanrum mellan visioner och villkor.
Krönika Trots minskande elevkullar fortsätter friskolorna att etablera sig – på bekostnad av eleverna i de kommunala skolorna, skriver Linnea Lindquist.
Krönika ”Det är dags att vi vänder kulturen kring övertidsarbete”, skriver Carolin Lindström, biträdande rektor i förskolan.
Krönika Henrik Fröling, skolledare i Karlstad, skriver om autentiskt ledarskap – att våga släppa kontrollen och känna tillit.
Krönika ”Det kan inte nog poängteras hur viktigt det är att rektorer inte frågar medarbetare om de har talat med journalister”, skriver Linnea Lindquist.
Krönika För att stoppa rektorsomsättningen behövs regleringar kring rektorsuppdraget, skriver debattören och skolledaren Linnea Lindquist.
Krönika Linnea Lindquist, skolledare och debattör, som föreslår ett antal åtgärder kring mobiltelefoner och sociala medier för politikerna.
Krönika Jonatan Rask: ”Det är ett brett spektrum av människor och öden som delar rummet.”
Krönika Det är hög tid att avskaffa anpassad studiegång, menar skolledaren och debattören Linnea Lindquist. ”Det blir svårt att klara grundskolan om man inte ens får vara i skolan”, skriver hon.
Krönika Vi är i början, eller kanske mitt, i en omfattande byggboom av skolor. Men de flesta politiker tycks glömma bort att en skola är mer än väggar och tak, skriver skolledaren Henrik Fröling.