Hoppa till huvudinnehåll

Läxor: Avskaffa läxorna!

– Jag är helt övertygad om att det är möjligt att avskaffa större delen av läxorna och ändå uppnå skolans mål. Det handlar bara om att bryta traditionella tankegångar, säger Eva-Lott Grafman, rektor på F–9skolan Gruvrisskolan i Falun.

Publicerad: 2005-04-07 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:32

 För att kunna komma åt läxproblematiken måste hela frågan lyftas till ett annat perspektiv, menar Eva-Lott Grafman.  
  – Vi måste diskutera vad som är viktigt i skolan och hur undervisningen ska se ut. Vilka mål ska nås? Som lärare måste man i högre utsträckning koppla ihop sin egen verksamhet med skolans uppdrag.  
  – Rektor har stora möjligheter att driva och påverka dessa diskussioner. Som alltid handlar det om vilka prioriteringar jag som rektor gör.  
  För vissa lärare skulle hårdare styrning från rektor kännas som ett intrång på deras område, för andra skulle det vara en befrielse om rektor tar en aktiv del i att formulera vad som är rimligt. 
  
  – Mest negativt med läxor är att elevernas arbetsdagar kan bli mycket långa med full skoldag och dessutom läxor, i värsta fall även extrastudier inför prov eller förhör av något slag vilket för vissa elever medför en stor stress. Det är inte rimligt med den stora arbetsbelastning som läxor innebär för många elever.  
  Men Eva-Lott Grafman upplever det inte som om eleverna entydigt klagar på att de har för mycket läxa. Hon tror att den känslan är väldigt personlig utifrån elevernas egna behov och prioriteringar. 

En del elever vänder sig till Eva-Lott Grafman med klagomål på läxornas omfattning. Eleverna i nian vill ha papper på vad som är acceptabelt antal läxor och prov per vecka.  
  – Ibland tar lärare inte hänsyn till elevernas totala situation när de av princip ger läxor. Vi är dåliga i skolan på att ta helhetsansvar för elevernas arbetsmiljö.  
  – Vissa lärare har en traditionell syn på läxor som innebär att det ska vara läxor till vissa dagar. Ett förlegat tänkande, tycker Eva-Lott Grafman.  
  Hon tycker dock att läxor i vissa fall kan vara nödvändiga, till exempel när det gäller språkämnen där repetionsmomentet är viktigt för inlärningen. Hemarbete kan också vara en rimlig följd av att man inte hunnit med ett fastställt beting i skolan.  
  – Skolan har ett uppdrag att förbereda eleverna för fortsatta studier. Målet måste vara att eleverna i åk 9 själva kan ta ansvar för sina studier så att de kan bedöma om de behöver ta hem ett arbete eller inte. Men att som lärare gå igenom ett avsnitt och per automatik ge det i läxa till kommande lektion med ett förhör, kan inte vara en självklar del av skolarbetet. 

I arbetslagen, som är horisontella på Gruvrisskolan, bestäms bland annat hur läxorna fördelas över veckodagarna. Horisontella arbetslag ger goda möjligheter till att ha koll på hur elevernas arbetssituation ser ut. Men någon gemensam läxpolicy finns inte.  
  – Eftersom det är en F-9-skola så är förutsättningarna för gemensam läxpolicy ganska svåra. Lycka för en F-klass kan vara att få bära hem sin första läxa men sannolikt förändras den attityden under skolans gång.  
  På Gruvrisskolan har eleverna möjlighet att få hjälp med läxorna som en del av elevens val. Därmed sker en del läxläsning inom ramen för ordinarie skoltid.  
  – Visst vore det bra att få ordna "läx-stuga" på eftermiddagstid för elever som önskar detta, men det handlar om att fördela resurser och då finns det andra delar av vår verksamhet där stöd kanske ger större effekt för våra elever. Därför har vi ordnat det på vårt vis istället. 

Orimligt personalansvar

Personalansvaret ligger orimligt tungt på många rektorer och borde delegeras bättre, konstaterar Lennart Jonasson i sin utredning om skolans ledningsstruktur.   Men samtidigt är han kritisk till att kommunerna ska bestämma hur skolorna ska organiseras.

Sköna Oscar Fredriksskolan

Från förfallen "fullgubbepark" till lekfull lärmiljö på ett år. Vid Oscar Fredriksskolan i Göteborg blir det verklighet sedan ett helt gäng vuxenaktörer gått samman. Mest anmärkningsvärt är ändå att barnens egna drömmar, erfarenheter och praktiska deltagande hela tiden stått i centrum.

Ny rektorsutbildning i Malmö

Under 2005 startar Rektorsutbildningen vid Malmö högskola på försök en kombinerad introduktionsoch rektorsutbildning. Huvudsyftet är att få en helhet och större effektivitet i rektorsutbildningen. Att knyta ihop handfasta kunskaper i juridik, arbetsrätt och administration med ledarskapet och utvecklingsuppdraget är det viktiga.

Mobbing, inneslutning och uteslutning: Det sociala spelet

I en avhandling om inneslutning och uteslutning skildras det sociala samspelet i en helt vanlig fjärdeklass. Ett spel som vi vuxna vanligtvis vet väldigt lite om. "Hästar, kläder, sport och dans blir intressen att samlas kring men också markeringar utåt   – "här är det bara vi som platsar". Olika slags markeringar   – samma beteenden och ordval, samma sorts kläder, musiksmak eller kanske ett delat kompishjärta med varsin halva i en kedja runt halsen   – används för att visa utåt att man är bästis. En markering av att höra ihop och att ingen annan ska göra sig besvär".

Hämtar fler