Hoppa till huvudinnehåll

Metod i skolan kan förebygga ohälsa hos ungdomar

Ungdomar mår allt sämre och många vet inte vart de ska vända sig för att få hjälp. Men en ny rapport från Centrum för folkhälsa vid Stockholms läns landsting visar att det finns en metod för att utveckla hälsofrämjande och förebyggande insatser i skolan som fungerar.

Publicerad: 2005-04-18 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:32

Flera rapporter har visat att ungdomar mår allt sämre. Socialstyrelsens rapport om ungdomars behov av stöd visar dessutom att ungdomar inte vet vart de ska vända sig för att få hjälp. Rapporten lyfter också fram vikten av att lyckas i skolan och att ungdomar upplever stress, oro och mobbning. Skolan blir därför en viktig plats för att främja elevers psykiska hälsa och förebygga ohälsa.

I dag saknas vetenskapligt utprövade metoder för detta viktiga arbete. Men en ny rapport från Centrum för folkhälsa vid Stockholms läns landsting redogör för ett samarbete med elever och lärare i årskurs 7 där man utvecklat och införlivat hälsofrämjande och förebyggande insatser i det dagliga skolarbetet. Metoden heter Vägledande samspel och den går ut på att främja positiva möten mellan människor genom att fokusera på det som fungerar bra samt på individens egna färdigheter och styrkor.

Resultatet från detta pilotprojekt som genomfördes i två klasser i Stockholms län visar att lärarna förändrade sitt förhållningssätt och bemötande av eleverna. När det gäller deras elever så var ökningen av symtom på oro, depression och aggressivitet lägre jämfört med klasser som inte använt Vägledande samspel. Detta tyder på att programmet kan förebygga förekomsten av psykisk ohälsa hos ungdomar.


Rapporten Hur kan man främja skolelevers psykiska ohälsa? finns på
http://www.folkhalsoguiden.se/Press

Läxor: Avskaffa läxorna!

– Jag är helt övertygad om att det är möjligt att avskaffa större delen av läxorna och ändå uppnå skolans mål. Det handlar bara om att bryta traditionella tankegångar, säger Eva-Lott Grafman, rektor på F–9skolan Gruvrisskolan i Falun.

Skolkultur: Vision, verksamhet och värderingar

– Jag är övertygad om att det är möjligt att skapa en specifik skolkultur. Det bör även vara möjligt att återskapa eller förändra en redan befintlig. Arbetet med att skapa, återskapa och /eller förändra en skolas kultur bör vara integrerat i allt man gör, på ett eller annat sätt, och rektor är en central gestalt i detta.

Skolkultur: Krav på både skola och elever

- Skolkulturen visar sig i den stämning och det förhållningssätt som råder på en skola.  - Skolledaren är otroligt betydelsefull för vilken kultur som utvecklas. Som rektor kan man både köra en skola i botten och lyfta den.

Orimligt personalansvar

Personalansvaret ligger orimligt tungt på många rektorer och borde delegeras bättre, konstaterar Lennart Jonasson i sin utredning om skolans ledningsstruktur.   Men samtidigt är han kritisk till att kommunerna ska bestämma hur skolorna ska organiseras.

Hämtar fler