Metod i skolan kan förebygga ohälsa hos ungdomar
Ungdomar mår allt sämre och många vet inte vart de ska vända sig för att få hjälp. Men en ny rapport från Centrum för folkhälsa vid Stockholms läns landsting visar att det finns en metod för att utveckla hälsofrämjande och förebyggande insatser i skolan som fungerar.
Publicerad: 2005-04-18 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:32
Flera rapporter har visat att ungdomar mår allt sämre. Socialstyrelsens rapport om ungdomars behov av stöd visar dessutom att ungdomar inte vet vart de ska vända sig för att få hjälp. Rapporten lyfter också fram vikten av att lyckas i skolan och att ungdomar upplever stress, oro och mobbning. Skolan blir därför en viktig plats för att främja elevers psykiska hälsa och förebygga ohälsa.
I dag saknas vetenskapligt utprövade metoder för detta viktiga arbete. Men en ny rapport från Centrum för folkhälsa vid Stockholms läns landsting redogör för ett samarbete med elever och lärare i årskurs 7 där man utvecklat och införlivat hälsofrämjande och förebyggande insatser i det dagliga skolarbetet. Metoden heter Vägledande samspel och den går ut på att främja positiva möten mellan människor genom att fokusera på det som fungerar bra samt på individens egna färdigheter och styrkor.
Resultatet från detta pilotprojekt som genomfördes i två klasser i Stockholms län visar att lärarna förändrade sitt förhållningssätt och bemötande av eleverna. När det gäller deras elever så var ökningen av symtom på oro, depression och aggressivitet lägre jämfört med klasser som inte använt Vägledande samspel. Detta tyder på att programmet kan förebygga förekomsten av psykisk ohälsa hos ungdomar.
Rapporten Hur kan man främja skolelevers psykiska ohälsa? finns på
http://www.folkhalsoguiden.se/Press