Hoppa till huvudinnehåll

Vad har skolpersonalen rätt att göra i olika situationer?

Publicerad: 2005-09-20 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:42

Elev som hotar, kränker eller angriper lärare 

Om händelsen kan betraktas som ett brott kan den polisanmälas. Vid fysiska angrepp kan läraren ha rätt att använda den nödvärnsrätt som alla individer har. Nödvärnsreglerna gäller vid pågående eller nära överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom. Våldet som används ska dock stå i rimlig proportion till angreppet. 

Elev som hotar, kränker eller angriper annan elev 

Skolan har tillsynsansvar för eleverna. Det innebär att skolpersonal som är vittne till exempelvis slagsmål eller kränkningar har skyldighet att agera, antingen genom att själv avvärja bråket eller genom att tillkalla hjälp. Om en anställd ingriper i ett bråk finns det gränser för hur vad får göra. Det är inte tillåtet att använda mer våld än situationen kräver. Det är också viktigt att eventuellt våld eller hårt språkbruk begränsas till den aktuella situationen och inte kommer i efterhand. Om händelsen kan betraktas som misshandel eller allvarligt hot kan den polisanmälas. I fall där ett barn bedöms fara illa är man skyldig att göra en anmälan till socialtjänsten. 

Elev som stör lektion 

Läraren har rätt att föra ut en elev ur klassrummet. Det är tillåtet att använda ett visst mått av milt tvång, till exempel ta en elev i armen. Men det får inte vålla smärta, och det får aldrig vara för att bestraffa. 

 Elev som vandaliserar skolans lokaler eller egendom 

Om skadegörelsen kan anses som brottslig kan en polisanmälan göras. Det kan medföra att eleven blir skadeståndsskyldig. 

 Elev som bär vapen 

Vapenlagen och förbudet mot knivar gäller även i skolan. Att avväpna en elev som bär kniv är dock en uppgift för polisen. 

 Elev som använder mobiltelefon på lektionen 

Om mobilanvändningen stör lektionen, men eleven ändå vägrar sluta efter att ha blivit ombedd, kan läraren visa ut eleven ur klassrummet. Alternativt kan eleven ombes att lämna ifrån sig telefonen. När det gäller att ta en mobiltelefon mot elevens vilja är lagrummet oklart och det kan i vissa fall betraktas som ett olagligt beslagtagande. Att stoppa handen i elevernas väskor eller fickor, eller kräva att de visar upp innehållet, är inte heller tillåtet. Det är en form av kroppsvisitation som grundlagen skyddar mot. 

Elevskåp 

Skåpen är inte elevernas egendom. Skolledningen kan öppna dem, förutsatt att eleverna känner till på vilka villkor de disponerar skåpen: till exempel att de inte får förvara otillåtna saker och att skolan har dubblettnyckel. 

Obehöriga som vistas inom skolans område 

Eftersom skolans lokaler och skolgård inte betraktas som en allmän plats har rektorn bestämmanderätt över vilka som har rätt att vistas där. Om utomstående beter sig störande kan de därmed avvisas. Om de vägrar lämna skolan och blir våldsamma kan polis ytterst tillkallas. 

Elev som utgör ett hot mot elevers och lärares arbetsmiljö 

I grundskolan är rätten till skolgång väldigt stark. Det innebär att skolan inte har rätt att stänga av en elev, även om denne har inlett slagsmål eller hotat elever och/eller lärare vid upprepade tillfällen. Däremot går det att anordna stödundervisning i särskild grupp. Detta måste dock motiveras med att eleven behöver stödet, och kan inte införas som en bestraffning. Om en annan skola bedöms ha bättre möjligheter att stödja eleven kan denne flyttas. Detta ska ske i samförstånd med föräldrarna, och kan bara i extrema fall genomföras mot deras vilja. I gymnasieskolan finns större utrymme att stänga av, förvisa eller flytta elever. Rektor har möjlighet att stänga av elever under högst två veckor. I allvarligare fall kan de även förvisas för en viss tid, högst tre terminer. Dessa åtgärder får dock bara vidtas om elevens uppförande kan vara skadligt för andra elever, och då alla andra möjligheter är uttömda. 

Källa: Ingegärd Hilborn, chefsjurist på Skolverket 

Metod i skolan kan förebygga ohälsa hos ungdomar

Ungdomar mår allt sämre och många vet inte vart de ska vända sig för att få hjälp. Men en ny rapport från Centrum för folkhälsa vid Stockholms läns landsting visar att det finns en metod för att utveckla hälsofrämjande och förebyggande insatser i skolan som fungerar.

Läxor: Avskaffa läxorna!

– Jag är helt övertygad om att det är möjligt att avskaffa större delen av läxorna och ändå uppnå skolans mål. Det handlar bara om att bryta traditionella tankegångar, säger Eva-Lott Grafman, rektor på F–9skolan Gruvrisskolan i Falun.

Skolkultur: Vision, verksamhet och värderingar

– Jag är övertygad om att det är möjligt att skapa en specifik skolkultur. Det bör även vara möjligt att återskapa eller förändra en redan befintlig. Arbetet med att skapa, återskapa och /eller förändra en skolas kultur bör vara integrerat i allt man gör, på ett eller annat sätt, och rektor är en central gestalt i detta.

Skolkultur: Krav på både skola och elever

- Skolkulturen visar sig i den stämning och det förhållningssätt som råder på en skola.  - Skolledaren är otroligt betydelsefull för vilken kultur som utvecklas. Som rektor kan man både köra en skola i botten och lyfta den.

Orimligt personalansvar

Personalansvaret ligger orimligt tungt på många rektorer och borde delegeras bättre, konstaterar Lennart Jonasson i sin utredning om skolans ledningsstruktur.   Men samtidigt är han kritisk till att kommunerna ska bestämma hur skolorna ska organiseras.

Hämtar fler