Hoppa till huvudinnehåll

De går från klarhet till klarhet

De är nöjda, säkrare ochhar blivit mer av skolledare.Balansen mellan akademisk nivåoch vardagsförankring är precis rätt, tycker två av dem som valtnya rektorsprogrammet vidKarlstads universitet.

Publicerad: 2011-01-26 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:41

Åter till rektorsjobbet

Ildikó Lundqvist kunde inte riktigt motstå erbjudandet att åter jobba som rektor. Efter tiden som verksamhetschef längtade hon efter kontakt med lärare och elever.

Se vägen — inte hindren

Fokusera på lösningen i stället för på problemen, leta efter tecken på det som fungerar och förstärk det. En detaljerad förståelse av ”problemet” är inte alltid en hjälp — ”problemprat” kan bli ett problem i sig.

Fritids på undantag

Fritidshem Rutinmässig och dåligt genomtänkt verksamhet. I många av landets fritidshem kan betydligt mer göras för att stimulera barnens utveckling och lärande. En del av detta ansvar ligger hos rektorerna.

Vem passar att bli lärare?

Varje missad avrådan blir ett problem för skolan. Men att under utbildningen avråda någon från att bli lärare är ett känsligt och svårt samtal som kräver kompetens. En kompetens som inte alltid finns.

Hämtar fler