Hoppa till huvudinnehåll

»Jag älskar faktiskt mitt jobb«

Teman Flow. När trivs rektorer och förskolechefer som allra bäst på jobbet? Katarina Sixten Inga älskar sitt jobb, men skulle vilja att känslan av flow infann sig oftare.

Publicerad: 2011-05-31 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:41

Känner du flow i ditt arbete?

– Jo, det gör jag. Men jag ansvarar för fyra förskolor och sextio personal och det hade varit enklare om jag haft hälften så många. Arbetsbelastningen gör att jag inte känner att jag har flow så ofta.

Beskriv när det ändå inträffar.

– När jag driver utvecklingsprocesser och känner att jag har med mig medarbetarna och de tar egna initiativ. Då har jag flow. Jag känner en tillfredsställelse och det är som om jag skulle kunna jobba hur länge och mycket som helst! Jag känner mig glad! Så skulle jag vilja känna oftare.

Men mer konkret – när är det du känner flow?

– När jag får jobba nära verksamheten. Alltså vara med i barngruppen, sitta med arbetslag och titta på den pedagogiska dokumentationen, eller när man har dialog kring utvecklingsprocesser och ser som ledare att ”här kommer vi vidare”.

Vad har ni för slags utvecklingsarbete?

– Vi har dels fått till en språk- och kulturförskola. Sedan är det de områden vi arbetar med utifrån styrdokumenten, som genus eller pedagogisk dokumentation och barns portfolio.

Varför blev du förskolechef?

– Jag har jobbat sedan 1985 som förskollärare i förskolan och förskoleklass. Någonstans har jag alltid känt att jag ville ta på mig ledartröjan. Jag började som utvecklingsledare på förvaltningen och sedan blev det en tjänst ledig som förskolechef. Då kändes det som nästa utmaning. Jag älskar faktiskt mitt jobb! Även om det ibland kan vara tufft. Man får vara med och driva utvecklingsprocesser.

Varför är det så tillfredsställande att driva utvecklingsprocesser?

– Det händer ju någonting hos en själv, och hos pedagogerna och barnen! Stora och små människor utvecklas och lär av varandra och man ser att kvaliteten höjs. Man ser att föräldrarna är nöjda. Man tittar på kvalitetsutvärderingen och ser ”Ja, vi är på rätt väg!”. Det är ju vad det pedagogiska ledarskapet handlar om – att utmanas och utmana andra i dialog!

Nya krav på förskolan men inte på barnen

Hur många förskolor kan en chef ta ansvar för? Krävs det förskollärare på varje avdelning? Och hur utvärderar man verksamheten utan att ställa krav på barnen? Det är några av frågorna när förskolans förtydligade läroplan ska sjösättas.

Avlasta rektor kräver Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljö En tuff arbetsmiljö med stress och för hög belastning. Så beskrivs skolledarnas vardag i en rapport från Arbetsmiljöverket, som har granskat 52 kommuner. I Borås har tillsynen redan lett till förbättringar.

Vad är lovlig och olovlig frånvaro?

Juridik. En av förändringarna i den nya skollagen gäller hur skolornaska hantera olovlig frånvaro i skolan. De nya reglerna innebäratt olovlig frånvaro ska skrivas in i betygen – dock inte i slutbetygen.

Ledarskap i Sjumilaskogen

När Främlingen säger att Puhs äventyr illustrerar grundernai chefsarbetet blir Puh förvånad, men också lite smickrad.För Puh tycker om att få vara en Mycket Viktig Björn.

Pluggskola för framtiden

På Hjällboskolan i Göteborg har man arbetat med den kontroversiella Monroe-modellen i tio år. Med ordning och reda och fokus på faktakunskaper vill man ge eleverna framtidshopp.

Hämtar fler