Hoppa till huvudinnehåll

Umeå-professorn vill se fler passionerade skolledare

Olof Johansson var en av få elever som vågade kritisera sin gymnasieskola. Sitt vuxna yrkesliv har han ägnat åt frågan om hur man blir en bra skolledare. Uthållighet, tilltro och högt ställda mål måste en rektor ha, säger han.

Publicerad: 2012-12-10 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:40

”Krya på dig!”

Som chef har man en skyldighet att hålla kontakt med sjukskrivna medarbetare. Men hur ofta ska man höra av sig? Och vad gör man om medarbetaren inte vill ha kontakt?

Delat ledarskap - dubbelt så bra?

Ett delat ledarskap ställer stora krav på dem som är inblandade. Ska det fungera måste det bygga på en gemensam grundsyn,prestigelöshet och ett ömsesidigt förtroende.

Hotet om vite hänger över Älvdalen

En verksamhet i fritt fall. Så beskrev Skolinspektionen Älvdalens skolor och hotade med vite om 300 000 kronor. Nu kämpar rektor Kjell Westin för att få sina skolor godkända. Om några veckor fälls avgörandet.

Hur mycket ska en lärare tåla?

Lärare är skyldiga att ingripa om en elev skadar någon annan eller förstör egendom. Men innebär det att läraren också måste stå ut med att utsättas för hot eller våld?

Den svåra konsten att bli bäst

Ödmjukhet, viljestyrka och målmedvetenhet. Det är några av de personliga egenskaper som Peter Fowelin hittar i berättelserna om riktigt framgångsrika ledare.

Hämtar fler