Hoppa till huvudinnehåll

Utveckling från toppen eller botten?

Det är lätt att tappa lusten när kravet på utveckling kommer uppifrån – från Skolinspektionen, huvudmannen eller staten. Frågan är hur skolledaren kan få kvalitetsarbetet att fungera i praktiken, med bibehållen självständighet.

Publicerad: 2014-01-27 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:39

"Stämpeln blir ofta en självuppfyllande profetia"

Teman Elevhälsoteam letar ofta förklaringar till svårigheter hos den enskilda eleven. Forskaren Eva Hjörne menar att teamen måste bli bättre på att analysera barnets situation och vad som händer i klassrummet.

Fler lärare i klassen ger stöd åt många

Teman Med många pedagoger i klassrummet kan de elever som behöver särskilt stöd få det i sin ordinarie klass.– Det man gör för vissa är bra för alla, säger Veronica Blixt Myrsell på Djurgårdens Waldorfskola.

”Vi bryter mot lagen varje dag”

Ungefär 40 procent av skolledarna har någon gång tvingats neka ett barn särskilt stöd – och bryter därmed mot lagen. Brist på pengar och kompetens är faktorer som spelar in.

S vill ge rektorerna avlastning

Låt en intendent ta hand om administrationen så kan rektorn ägna sig åt pedagogiken, föreslår Socialdemokraterna. I Sundsvall är intendenten redan på plats.

Hämtar fler