Hoppa till huvudinnehåll

Ledarskap i förskolan – utmaning och möjlighet

”I din bransch sticker man inte gärna upp huvudet. Då blir man halshuggen direkt.” De orden inleder Martina Lundströms bok Den synliga förskolan. Hur förfärliga orden än var för henne att höra ligger det något i dem, menar hon: ”Att tänka nytt, tro på och åstadkomma förändring i förskolan har visat sig fruktansvärt svårt.”

Peter Fowelin

chefochledarskap@lararforbundet.se

Publicerad: 2019-08-29 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:36

Karriärlärare har eget karriärnätverk

Daniel Alvunger är en av två nätverksledare för "Nätverket för förstelärare och lektorer vid Linnéuniversitetet". Han är universitetslektor, prodekan och sitter också i nätverkets styrgrupp.

Tillbaka där hon började

Teman Det första jobbet var som 19-årig vårdare på Kristinaskolans elevhem. Nu är hennes jobb att utveckla elevboendet för hela landets specialskolor så att det är likvärdigt och håller högsta kvalitet.

Karriärtjänster stärker lärarna

Teman Karriärtjänsterna har stärkt lärarkåren visar en stor studie. Samtidigt har de tidiga intentionerna inte fått genomslag. Det beror på det som lärarna i studien själva kallar ”tabu”, att förstelärare skulle lägga sig i de enskilda lärarnas arbete i klassrummen.

Karriärstegen som öppnar för karriär i skolan

Teman Möjligheten till karriär och att kunna utvecklas i jobbet är viktigt för både lärare och rektorer. Ett steg på vägen är det förslag till professionsprogram som tagits av regeringen i det så kallade januariavtalet.

Hämtar fler