Hoppa till huvudinnehåll

Digitalisera med kollegialt lärande

Kombinera digitalisering med kollegialt lärande är ämnet för en ny bok.

Peter Fowelin

chef&ledarskap@lararen.se

Publicerad: 2020-10-06 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:34

Att lyckas med digitalisering av undervisningen på sin skola eller med det kollegiala lärandet är sådant som ger en skolledare en vacker fjäder i hatten. Marie Sjöblom och Edward Jensinger tar ett fast grepp om båda dessa komplexa utmaningar i boken ”Att integrera digitalisering och kollegialt lärande” och presenterar ett tillvägagångssätt där de båda kopplas ihop i en gemensam förbättringsprocess.

Ett centralt begrepp i deras välmatade bok är integreringsvinst, som i det här sammanhanget är det mervärde som skapas när investeringar i teknik och profession knyts ihop. Och vilka blir vinsterna? Sjöblom och Jensinger är väl förtrogna med skolans vardag, IKT-frågor och forskning kring skolutveckling.

Utifrån tre fiktiva men verklighetsbaserade exempel kring introduktion av digitala verktyg i skolmiljö pekar de på hur digitalisering och kollegialt lärande kan gå hand i hand – och även vilka fallgroparna kan vara. En infallsvinkel de särskilt belyser är skolans likvärdighet och hur integreringsvinsterna kan bidra till att stärka den.

De framgångsfaktorer författarna presenterar för att skapa integreringsvinster är inte revolutionerande utan hämtade från forskningen kring skolutveckling, såsom att ha fokus på lärande i den lokala kontexten, att skapa tid, att ha en tydlig helhetsidé och plan och att skapa strukturer för professionellt lärande – allt till stor del beroende av ett aktivt, modigt och långsiktigt skolledarskap.

Författarna pekar också på behovet av att ha med sig den överordnade nivån i styrkedjan – eller stödkedjan som de hellre formulerar det – där processledare stödjer lärare, skolledare stödjer processledare och lärare och förvaltningsledning stödjer hela skolorganisationen. Och som riktningsgivare finns det grundläggande uppdraget: att allt vi gör till syvende och sist ska stärka elevernas lärande, och att vi därför behöver dokumentera, kommunicera och utvärdera de förbättringsinsatser som görs.

Var fjärde rektor riskerar att bli utbränd

Arbetsmiljö En fjärdedel av landets rektorer riskerar utbrändhet. Det visar en unik undersökning där rektorer själva får beskriva hur de upplever sin arbetssituation.– Studien kartlägger flera gemensamma faktorer som får rektorer att må dåligt, säger Ulf Leo, en av forskarna bakom undersökningen.

Mentorer bristvara för nya lärare

Kompetensutveckling Sex av tio nyexaminerade lärare får aldrig någon introduktions­period med mentor, trots att det är ett krav i skollagen och dess föreskrifter. Tre åtgärder skulle kunna råda bot på bristerna, hävdar Lärarförbundet.

Så blir chefen en ledare

Ledarskap Det är skillnad mellan att vara chef och att vara ledare. Det menar ledarskapsutvecklaren och föreläsaren Tommy Lundberg. – En chef är någon du SKA följa. Ledaren är ­någon du VILL följa.Själv var han vd i fem år innan han på riktigt förstod skillnaden.

Små åtgärder har gett stora effekter

Skolutveckling Att bli sedd – och lyssnad på – är nyckeln till trygghet och trivsel på Visättraskolan (F-6) i Huddinge. Så har en organisation med ledorden Kunskap,Trygghet och Trivsel skapats.

Hämtar fler