Hoppa till huvudinnehåll

Helya vill ge eleverna en chans

Skolutveckling Hon tröttnade på att politikerna i Stockholm tillåter skolor på socioekonomiskt utsatta Järvafältet att släppa iväg avgångsklasser där hälften av eleverna inte kvalar in till gymnasiet. Därför lade hon juridikstudierna åt sidan och grundade en egen skola, en skola som vill ta ett större ansvar för att varje elev ska få chansen att lyckas i livet.

Sten Feldreich

sten.feldreich@gmail.com

Publicerad: 2020-10-20 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:35

Helya Riazat och två vänner startade Järvaskolan i nordvästra Stockholm år 2016. Alla tre delar bakgrund som flyktingbarn och med det gemensamt att de lyckats i Sverige, trots tuffa omständigheter.

– Min analys är enkel: Det behövs bra skolor för att ge barnen en god framtid. Att släppa ut 16-åringar på gatan utan fortsatt skolgång är inget annat än en katastrof för samhället.

Helya Riazat kom som 12-åring från Teheran till Falun som politisk flykting tillsammans med sin mamma och lillebror. Fyra år senare lyckades Helyas pappa ansluta till familjen.

– I Falun fungerade skolan som skolor ska fungera, vilket haft direkt avgörande betydelse för hur mitt liv utvecklats.

Hur är en ”bra skola”?

– Den både stöttar och ställer krav, på både elever och föräldrar. Jag och skolans kurator gör hembesök hos varje elev innan eleven börjar hos oss. Vi pratar klartext med vårdnadshavarna – med eleven närvarande – och ofta på modersmålet – om vad skolan vill och vad vi förväntar oss av dem. Ibland fäller föräldrarna glädjetårar, eftersom många är osäkra kring sina rättigheter som vårdnadshavare i Sverige.

Vad händer när eleverna inte sköter sig?

– Vi har en tydlig konsekvenstrappa: den som kommer för sent kan räkna med kvarsittning. Den som inte sköter skolarbetet får ta igen missad tid genom helg- och lovskola. Vi vill att eleverna ska nå sina drömmar, men också förstå att drömmar inte bara slår in, att det krävs hårt arbete för att nå dem. Skolan står beredd att stötta dem på olika sätt, men de måste själva bjuda till. Barn mår inte dåligt av förväntningar, att någon tror på deras förmåga.

Checklista för hållbart ledarskap

Arbetsmiljö Hur skapas ett fungerande och hållbart ledarskap i skolan? Här publicerar Chef & Ledarskap en checklista med frågor som ska besvaras för att kunna bygga ett sådant ledarskap. Checklistan har tagits fram av Sveriges kommuner och regioner (SKR) på skolans område.

Var fjärde rektor riskerar att bli utbränd

Arbetsmiljö En fjärdedel av landets rektorer riskerar utbrändhet. Det visar en unik undersökning där rektorer själva får beskriva hur de upplever sin arbetssituation.– Studien kartlägger flera gemensamma faktorer som får rektorer att må dåligt, säger Ulf Leo, en av forskarna bakom undersökningen.

Mentorer bristvara för nya lärare

Kompetensutveckling Sex av tio nyexaminerade lärare får aldrig någon introduktions­period med mentor, trots att det är ett krav i skollagen och dess föreskrifter. Tre åtgärder skulle kunna råda bot på bristerna, hävdar Lärarförbundet.

Hämtar fler