Hoppa till huvudinnehåll

Litteratur: Snacka om utveckling

Ledarskap Ny bok visar på fördelar med strukturerade samtal.

Peter Fowelin

chef&ledarskap@lararen.se

Publicerad: 2020-11-03 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:34

Samtal och möten kan vara störande moment och skapa frustration, men de kan också vara kvalitetsstärkande och bidra till delaktighet. Ett sätt att skapa meningsfulla och utvecklande meningsutbyten på en skola är att använda strukturerade samtalsformer. I antologin ”Skolutveckling genom samtal” presenterar forskare och skolutvecklare med koppling till Karlstads universitet ett tiotal olika samtalsmodeller, såsom motiverande samtal, lärande samtal, grupphandledning, dialogseminarium och rollspel.

Strukturerade samtal ses i boken som centrala för skolutvecklingsarbetet. Den teoretiska utgångspunkten är ett förståelsebaserat synsätt på styrning och ledning där samtalens roll är att ge stöd till ledning och medarbetare att ”klargöra, undersöka, fördjupa, utmana och förändra sin förståelse av sitt uppdrag”.

I bokens inledning pekas på betydelsen av att man som skolledare har ett medvetet förhållningssätt till samtalskulturen på sin förskola/skola, då detta styr vilka samtalsformer som väljs ut, vilka medarbetare som blir samtalsledare och hur deras uppdrag ser ut. Det är också ledningens uppgift att klargöra syftet med samtalen samt skapa förutsättningar i form av tid och resurser för genomförandet – och se till att lärdomarna från samtalen tas tillvara.

Vissa samtalsmodeller är tänkta för samtal två och två, andra för grupper/arbetslag och ett par metoder för dialog och reflektion med hela personalgruppen. Författarna betonar att en skolledare inte själv behöver leda dessa olika samtal utan hellre ge medarbetare mandat och andra förutsättningar för att leda processerna.

Avslutningsvis ges en koncis överblick över bokens olika samtalsformer: syfte, metod, bakomliggande teori samt rollfördelning mellan deltagare och samtalsledare. Det hjälper läsaren att identifiera vilken samtalsmodell som passar för den egna skolans behov.

Inga fler att hämta