Hoppa till huvudinnehåll

Rektorerna får ta smällen

Likvärdighet 23 av 27 undersökta kommuner är för dåliga på att hjälpa skolor i utsatta områden att hitta behöriga lärare och fördela resurser.

Sten Feldreich

sten.feldreich@gmail.com

Publicerad: 2020-11-02 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:34

Det slår Skolinspektionen fast i en rapport som tittat på hur kommunala huvudmän arbetar för att säkra goda lärarresurser till skolor med utmaningar.

En av orsakerna till det nedslående resultatet är att många kommuner med särskilt utsatta områden inte jobbar strategiskt med frågor som rör lärarkompetens och resursfördelning mellan skolor.

– En vanlig miss är att huvudmännen lägger över hela ansvaret på rektorn att rekrytera och behålla behöriga lärare på sin skola, men sedan brister i sitt ansvar för helheten, säger Tilda Lindell, utredare på Skolinspektionen.

– Det betyder att huvudmännen inte har koll på hur likvärdigheten ser ut mellan huvudmännens olika skolor. Därmed missar de att ta vara på viktiga möjligheter att motverka skillnader mellan skolorna. Vilket i sin tur resulterar i att elever med störst behov i lägre grad undervisas av erfarna och utbildade lärare.

De 27 kommunerna som granskats av Skolinspektionen har valts utifrån polisens lista över särskilt utsatta områden för år 2019 samt kommuner som får extra statsbidrag för att de har eftersatta områden. Granskningen visar att huvudmännens uppföljning och analys av lärarresurser inte är systematisk. Lärarresurserna är inte på ett tydligt sätt en del av huvudmännens kvalitetsarbete.

– Det är viktigt att det finns en dialog mellan den politiska nivån och tjänstemannasidan så att frågan kommer upp på dagordningen, inte att ansvaret tappas bort, säger Tilda Lindell.

Utan särskilda insatser finns risk att svaga skolor inte kan vända utvecklingen, menar Skolinspektionen, eftersom behöriga lärare i lägre grad söker till skolor med utmaningar.

Skillnaderna förstärks av att skolor med elever som har god socioekonomisk bakgrund i högre utsträckning har tillgång till behöriga lärare med längre yrkeserfarenhet. En sådan skiktning av lärare kallas pedagogisk segregation.

– Skollagen slår fast att alla elever har rätt till en likvärdig utbildning. Så det är av stor vikt att huvudmännen styr lärarresurserna för att uppväga skillnaderna. Inte minst på skolor där flertalet elever kommer från hem med låg studievana eller där en stor andel elever har migrationsbakgrund, säger Tilda Lindell.

Praktiknära forskning ska ge likvärdighet

Likvärdighet Skolan och den akademiska världen ska samarbeta i olika projekt för att på sikt leda till ökad likvärdighet och inkludering i skolan. Det är huvudspåret med försöksverksamheten ULF (Utveckling, Lärande, Forskning) som på regeringens uppdrag nu bedrivs i bland annat Göteborg.

Likvärdigheten sätts på prov i den svenska skolan

Likvärdighet Alla elever i den svenska skolan har rätt till en utbildning av hög kvalitet. Skolan ska kompensera för elevers olika förutsättningar. Det är skollagens raka besked när det gäller likvärdighet. Sverige har länge ansetts som en förebild och likvärdigheten har haft en självklar plats. I dag krackelerar bilden. Kan Björn Åstrands utredning ändra på det?

Ny bok om tvålärarsystem

Fackböcker Bättre studiero och uppfyllda resultatmål för eleverna. Minskad stress och bättre arbetsmiljö för lärarna. Och inte minst något som på sikt kan locka fler till lärarutbildningen.

Helya vill ge eleverna en chans

Skolutveckling Hon tröttnade på att politikerna i Stockholm tillåter skolor på socioekonomiskt utsatta Järvafältet att släppa iväg avgångsklasser där hälften av eleverna inte kvalar in till gymnasiet. Därför lade hon juridikstudierna åt sidan och grundade en egen skola, en skola som vill ta ett större ansvar för att varje elev ska få chansen att lyckas i livet.

Hämtar fler