Hoppa till huvudinnehåll

Mentorer bristvara för nya lärare

Kompetensutveckling Sex av tio nyexaminerade lärare får aldrig någon introduktions­period med mentor, trots att det är ett krav i skollagen och dess föreskrifter. Tre åtgärder skulle kunna råda bot på bristerna, hävdar Lärarförbundet.

Sten Feldreich

sten.feldreich@gmail.com

Publicerad: 2020-09-23 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:34

– Legitimationsreformen för lärare är på plats sedan länge. Desto märkligare då att nylegitimerade lärare ännu inte får vad de har rätt till under sin introduktionsperiod, säger Patrik Ribe, utredare på Lärarförbundet, när han tittar på resultatet av undersökningarna Lärarförbundet låtit göra.

Han påpekar att legitimationsyrken just förutsätter introduktionsperioder.

– Allt annat är att underminera yrkets status.

Bristerna är stora vad gäller skolornas förmåga att leva upp till skollagen. Här framgår till exempel att endast fem (5) procent av kommunerna alltid erbjuder introduktionsperiod till nyanställda nyexaminerade lärare.

Ändå är paragraf 22 a i skollagen kristallklar: ”En huvudman som har anställt en lärare eller förskollärare som har behörighetsgivande examen ska se till att läraren eller förskolläraren i omedelbar anslutning till att anställningen påbörjas genomför en introduktionsperiod inom undervisning som i huvudsak svarar mot lärarens eller förskollärarens behörighet, om inte läraren eller förskolläraren tidigare har genomfört en sådan introduktionsperiod.”

Inga fler att hämta