Hoppa till huvudinnehåll

Raija Ikonen är årets rektor

Raija Ikonen, rektor på Enbacksskolan i Tensta, har utsetts till årets rektor i Stockholms stad.

Sten Feldreich

sten.feldreich@gmail.com

Publicerad: 2021-01-20 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:33

Stockholms stad har nyligen delat ut utmärkelser till lärare och rektorer. Ett av priserna gick till Raija Ikonen som fick utmärkelsen i kategorin ”årets rektor i grundskolan”. Prissumman är 10 000 kronor och delas ut till Enbacksskolan för att användas till kompetensutveckling för vinnaren.

Grattis!

– Tack! Jag känner mig verkligen väldigt glad och ser utmärkelsen också som ett erkännande för hela skolan.

Vad är viktigt för att lyckas som rektor?

– Jag skulle säga att engagemang och uthållighet är två viktiga egenskaper för att lyckas på längre sikt. Att vara äkta mot sig själv och sina värderingar i arbetet, ger grund till dessa.

– Andra egenskaper är nyfikenhet, som kommer till uttryck genom en vilja att ständigt lära sig nytt och utveckla förmågan att arbeta utifrån olika perspektiv. Liksom kommunikation, som är A och O i detta arbete. Samspela med personal och elever, skapa delaktighet i organisationen och i processerna. Och inte minst: följa upp! Uppföljningen är så otroligt viktig för att få processerna att gå framåt i rätt riktning.

Vad eller vem har påverkat dig som rektor?

– Min väninna, som genom sitt exempel påverkade mig att ta klivet över till rektorsrollen. Jag har valt arbetsplatser där jag haft en bra chef. Jag lärt mig mycket av dem genom åren.

– Mina föräldrar har visat hur man kan se positivt på tillvaron, hitta möjligheter och våga.

– Jag påverkas även av de personer som arbetar i min organisation, stora som små. Det finns mycket kunskap och erfarenhet hos alla att lära av och låta sig bli påverkad av.

Vad ger dig motivation?

– Jag motiveras av att arbeta med helheten. Jag vill få människor att tillsammans gå i en gemensam riktning och skapa resultat. Möjligheten att vara kreativ i mitt arbete ger motivation, likaså friheten! Drivkraften bottnar nog i mitt samhällsintresse och viljan att bidra till ständiga förbättringar. Jag tror att alla kan lyckas!

Undervisning på distans långt ifrån problemfritt

Distansundervisning Mycket ensamarbete, reducerat lärarstöd och minskad motivation. Skolinspektionens intervjuer med rektorer vid 629 skolor och omkring 900 elever visar att gymnasiets distansundervisning under coronapandemin varit långt ifrån problemfri.

Fokusveckor ger arbetsglädje

Formeln för extra arbetsglädje och engagemang stavas ”fokusveckor” på fyra förskolor i Sollentuna.– Genom att sätta fokus på olika teman når vi de förväntade undervisningsmålen, säger rektor Jenny Enlund.

Ledningsteam ger trygghet

Ett ledningsteam med fyra personer för mellan tre och sex förskolor och en platsansvarig på varje förskola. Så jobbar friskolan Pysslingen Förskolor för att underlätta för sina förskolerektorer.

Rektorer med ökade krav

De blir utbrända i dubbelt så hög utsträckning som jämförbara yrkesgrupper. De har ofta ensamma personalansvar för fler än 30 personer, utan stödfunktioner. De har svårt att rekrytera behörig personal. De har skolans högsta smittorisk, samtidigt som coronapandemin tvingar dem att hantera både personalens och föräldrars stora oro. De ekonomiska ramarna blir allt tuffare. Det här är den verklighet som många av landets rektorer i förskolan måste leva i.

I nöden prövas vännen

Ledare Hur medkännande en organisation förmår vara mot sina chefer prövas aldrig så tydligt som under en kris, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Hämtar fler