Hoppa till huvudinnehåll

Gavelin Rydman: ”Nu inleds en historisk process”

Lärarförbundet Skolledare och Sveriges skolledarförbund blir Sveriges Skolledare.– Det är en historisk process som inleds, konstaterar Ann Charlotte Gavelin Rydman ordförande i Lärarförbundet Skolledare.

Håkan Söderberg

hakan.soderberg@skolledaren.se

Publicerad: 2021-12-16 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:32

Samtidigt kommer Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund att bli Sveriges Lärare. 

LÄSTIPS: Så blir lärarnas nya fackförbund – kraven som ställs

För Lärarförbundets Skolledare blir det en ny situation. Från att ingå i Lärarförbundet till att tillsammans med Sveriges Skolledarförbund bilda ett nytt förbund som samlar alla Sveriges skolledares som ändå ska vara tätt sammankopplade och arbeta tillsammans i många frågor

– För mig handlar det om att Sveriges skolledare ska ha de rätta förutsättningarna och att vår kompetens tas tillvara på rätt sätt. Och när vi alla ingår i Saco finns det ju ingen anledning att konkurrera. Vi har betydligt mer som förenar än som skiljer oss åt, säger Ann Charlotte Gavelin Rydman.

Nu väntar en process som inleds med medlemsomröstningar perioden 20 januari-15 februari.

Det närmaste som väntar i processen är medlemsomröstningar, de sker under perioden 20-januari-15 februari.

De tre kongresserna tar ställning i maj 2022.

– Även om vi redan har ett positivt kongressbeslut sedan tidigare så är det viktigt att lyssna in vad alla medlemmar tycker, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Efter det väntar en rad förhandlingar kring hur organisationen i detalj ska se ut. I dokumentet ”Inriktningsdokument för ny organisering” finns en grund för att hur det nya förbundet ska byggas upp rent organisatorisk som nu ska stötas och blötas.

I grund och botten handlar det ändå om att få så mycket facklig som styrka för skolledare och lärare som möjligt

Kravlistan

I dokumentet finns också en rad krav för vad som gäller för skolledare i den gemensamma organiseringen formulerade:

  • Att skolledarnas löner motsvarar det stora ansvar och de komplexa uppgifter de har. Skolledarbanan måste vara ett attraktivt karriärval för skickliga lärare.
  • Att skolledarna har makt och inflytande över de resurser och processer som har betydelse för kvaliteten. Det kan betyda ekonomiska resurser till verksamheterna, men det kan också betyda tillgång till de stödfunktioner som krävs.
  • Att skolledarnas förutsättningar för det pedagogiska ledarskapet förbättras. Antalet medarbetare måste kunna få variera men bör generellt inte överstiga 20–25 medarbetare per skolledare.
  • Att skolledare har tillgång till handledning som stöd i yrkesrollen.
  • Att ledarskapskompetensen kan fördjupas under hela yrkeskarriären genom relevant fortbildning inom ramen för professionsprogrammet för rektorer.
  • Att fler skolledare kan beforska sin egen yrkespraktik för att på så sätt bredda den vetenskapliga basen för yrkesutövningen.

Nationell styrka

Den historiska processen är inledd.

– Vi kommer att få en stark nationell styrka. Kanske får vi se ett och annat gupp på vägen som det kan bli i en sådan här process, men inriktningen är tydlig, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

LÄS ÄVEN

Nya nationella proven ställer stora krav på skolledarna: ”Orimligt”

Antalet skolledarombud har fördubblats

”Professionsprogrammet bör bli bättre för skolledare”

Lärarförbundet

Antalet skolledarombud har fördubblats

2018 fanns cirka 169 skolledarombud i Sverige, i dag är det över 330 – nästan en fördubbling på tre år– Det är viktigt att inse att vi rektorer också är anställda och behöver varandra, säger Björn Hareland, ombudsman i Lärarförbundet Skolledare.

”Det går inte att skylla på eleverna”

Likvärdighet Lärarna vågade knappt gå i korridoren. Och hälften av pojkarna fick inte gymnasiebehörighet. Men våren 2021 gick samtliga nior ut med godkända betyg på Cederbergskolan i Föllinge i Jämtland. Förändringen kom när Thomas Hallberg klev in på rektorsexpeditionen våren 2017. Och med hjälp av Skolverket i projektet Samverkan för bästa skola.

Hur ska alla ges samma chans?

Skolpolitik Den sjunkande likvärdigheten i den svenska skolan kan bli en av 2022 års riktigt heta valfrågor. Hur ska sådant som statens roll, finansieringen, kötiderna och vinst­­ut­tagen hanteras?

Ledare: Klasspeng gynnar likvärdigheten

Skolfinansiering Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande för Lärarförbundet skolledare, vill se ett system med klasspeng i stället för elevpeng för att minska orättvisorna mellan skolor.

Litteratur: Så lyckas de med den egna skolan

Böcker De norska forskarna Anne Berit Emstad och Ide Katrine Birkeland har skrivit boken Lärande ledarskap i samarbete med Vivian Robinson, känd forskare om skolledarskap från Nya Zeeland.

Hämtar fler