Hoppa till huvudinnehåll

Litteratur: Så lyckas de med den egna skolan

Böcker De norska forskarna Anne Berit Emstad och Ide Katrine Birkeland har skrivit boken Lärande ledarskap i samarbete med Vivian Robinson, känd forskare om skolledarskap från Nya Zeeland.

Publicerad: 2021-12-06 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:32

Det som enligt Robinsons forskning har störst effekt på elevers lärande är att leda lärares lärande och utveckling, så det en rektor gör är viktigt. Syftet med boken är att ge en forskningsbaserad grund för reflektion över hur rektorer kan göra just detta, och författarna kallar det lärande ledarskap.

En central poäng i boken är att vi som ledare i praktiken inte gör det vi vill och tror att vi gör; att bruksteorin inte stämmer med vår anammade teori. Vi tror att vi är duktiga på att utmana lärare och att få dem att reflektera, men när vi väl sitter i det där knepiga samtalet är vi otydliga eftersom vi är så måna om relationen med läraren och inte vill riskera en konflikt. 

Boken ger läsaren konkret vägledning med utgångspunkt från författarnas studie av rektorers samtal med lärare. De kan se att rektorer i samtalen ofta tycker att de sitter med den rätta lösningen och därför inte ger sig tid att låta lärarens lösningar och perspektiv vägas mot de egna. Det svåra är att varken ha en för ”mjuk” strategi, där man som ledare inte är ärlig av rädsla för att störa relationen, eller en ”hård”, där man ger instruktioner och utgår från att man har rätt. I båda dessa fall visar ledaren en attityd som är sluten för lärande. 

En ledare behöver lära sig den viktiga konsten att vara öppen för lärande, och författarna går igenom ett antal nyckelkomponenter som utmärker sådana lärande samtal, såsom att vara tydlig med sin åsikt, lyssna noga på motparten, stämma av och etablera en gemensam förståelse samt göra en plan tillsammans. Kort och gott handlar det om god kommunikationsförmåga. Boken synliggör komplexiteten i den förmågan, men också att den går att träna upp. 

Av Peter Fowelin.

3 böcker om att mogna i sitt ledarskap

Vilka är dina drivkrafter och var hämtar du stöd? Författarens studie visar att det råder obalans, rektorer lutar sig mer mot styrdokument, forskning m.m. än mot den lokala kontexten och egna inre drivkrafter – och detta kan sätta krokben för ledarskapet i olika situationer.

Lär känna dig själv så kan du visa vägen för fler – det är budskapet i denna personliga reflektionsbok för den som vill mogna i sitt ledarskap. Marika Ronty är psykolog med lång erfarenhet av att handleda och utveckla ledarskap och har tidigare myntat begreppet ledarintelligens.

Här presenteras ett stort antal konkreta, verkliga exempel från främst arbetslivet på härskartekniker, mekanismerna bakom dem och hur de kan bemötas – med reflektionsfrågor som stöd för läsaren. Bokens upplägg bygger på de olika typer av härskartekniker som forskare definierat.

”Professionsprogrammet bör bli bättre för skolledare”

Professionsprogrammet är bra men måste bli bättre och tydligare för skolledare.Det hävdar Lärarförbundet Skolledares ordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman och Sveriges skolledarförbunds ordförande Matz Nilsson i en gemensam debattartikel, som publiceras i nättidningen Altinget som bevakar Sverige och EU.

Finska rektorer utmattade efter coronapandemin

Arbetsmiljö Det finns all anledning att göra en ny studie på hur svenska rektorers arbetssituation påverkats av coronapandemin.Det menar forskaren Ulf Leo efter att en ny finsk undersökning visat att rektorer blivit utmattade i betydligt högre utsträckning under pandemin.

Mobiliseringsteam ska öka tryggheten

Förskolan För att göra tillvaron tryggare för barnen och samtidigt ge stöd till rektorer att hantera anmälningar och utredningar har Förskole­förvaltningen i Göteborg sedan årsskiftet infört ett unikt ”mobiliseringsteam”.

Oklart om skolbudget efter regeringskaos

Skolbudget Utökad undervisning med en timme per dag. Ökade resurser till Skolinspektionen för granskning av skolor.Det är punkter som föreslås kring skolan i den budget som antogs av Sveriges riksdag på eftermiddagen den 24 november.

Gabriella slåss för världsfreden

Ledarskap Hela världen finns i skolan och när rektor Gabriella Ekström Filipsson går till jobbet brukar hon tänka: ”Mitt viktigaste jobb är att erövra världsfreden.”

Hämtar fler