Hoppa till huvudinnehåll

Hammarkullen på Nobelveckans meny

När världens främsta experter inom lärande träffades för att diskutera lärande och utbildning under Nobelveckan, deltog även rektor Linnea Lindquist från Angered.– Jag känner mig hedrad. Roligt att arbetet vi gör på Hammarkullsskolan uppmärksammas internationellt.

Sten Feldreich

sten.feldreich@gmail.com

Publicerad: 2021-02-01 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:33

Hon var inbjuden att tala om arbetet på Hammarkullsskolan (F-3) under Nobelveckan på temat lärande och utbildning – ”The challenge of learning”.

Forskare, Nobelpristagare, experter från OECD och Unesco, samt professorer från ansedda Stanford- och Columbiauniversiteten i USA, riktade sitt intresse mot Linnea Lindquist.

– Inte precis den kategorin jag möter i vardagslag, men det var väldigt givande, säger Linnea Lindquist, som redan i slutet av sommaren fick en förfrågan att tala vid årets Nobelvecka. Ursprungstanken var att träffas i Stockholm, men på grund av pandemin blev det ett digitalt möte.

OECD har länge riktat kritik mot det svenska skolsystemet som medför att klyftorna och segregationen ökar. På Linneas Lindquists skola Hammarkullsskolan i stadsdelen Angered, i nordöstra Göteborg, har 99,1 procent av eleverna ett annat modersmål. När hon började på skolan 2016 var andelen elever som klarade samtliga kunskapskrav i tredje klass lågt. I dag är det cirka 80 procent av eleverna som klarar kraven.

– Jag berättade bland annat om skolans kompensatoriska arbete, hur vi jobbar med att fånga upp barn som inte har tillgång till litteratur i hemmen.

– På Hammarkullsskolan kan det finnas 10–15 olika språk i varje klass. Utmaningen för oss är att dels lära dem språket och dels undervisa i de vanliga ämnena.

Vad fick du frågor på?

– Många frågor var språkrelaterade. I USA finns också starkt segregerade områden som i Sverige, men i USA finns ett gemensamt språk att falla tillbaka på. Så jag berättade hur vi väcker elevers intresse och jobbar inkluderande för att skapa en lust och längtan efter kunskap.

Något som var extra spännande?

– Frågestunden som gick ut till hela världen, där alla som tittade kunde komma med frågor. Intressant var att höra Unesco som berättade om organisationens arbete med utbildning i fattiga utvecklingsländer.

Övervakning i spåren av covid-19

När allt mer blir digitalt, har Europeiska företagare blivit förmögna på att sälja mjukvara till regimer som övervakar sina medborgare, skriver Erik Halkjaer.

Undervisning på distans långt ifrån problemfritt

Distansundervisning Mycket ensamarbete, reducerat lärarstöd och minskad motivation. Skolinspektionens intervjuer med rektorer vid 629 skolor och omkring 900 elever visar att gymnasiets distansundervisning under coronapandemin varit långt ifrån problemfri.

Fokusveckor ger arbetsglädje

Formeln för extra arbetsglädje och engagemang stavas ”fokusveckor” på fyra förskolor i Sollentuna.– Genom att sätta fokus på olika teman når vi de förväntade undervisningsmålen, säger rektor Jenny Enlund.

Ledningsteam ger trygghet

Ett ledningsteam med fyra personer för mellan tre och sex förskolor och en platsansvarig på varje förskola. Så jobbar friskolan Pysslingen Förskolor för att underlätta för sina förskolerektorer.

Hämtar fler