Trafikljus och skolor släckta i Libanon
Jenny Gustafsson om vinnare och förlorare i den ekonomiska krisens Libanon.
Jenny Gustafsson
chefochledarskap@lararforbundet.se
Publicerad: 2021-04-29 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:33
Jenny Gustafsson om vinnare och förlorare i den ekonomiska krisens Libanon.
Jenny Gustafsson
chefochledarskap@lararforbundet.se
Publicerad: 2021-04-29 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:33
Rösterna är höga, åsikterna många och bilderna oftast dystra. Men hur ser verkligheten ut för de rektorer som dagligen tar sig an utmaningarna i det som kallas socioekonomiskt utsatta områden – och hur ska man hitta kunskap för att hantera dem?
Skolinspektionen Skolinspektion borde ge skolorna stöd för att utveckla verksamheten – inte bara ge klander och utpekanden som tvingar rektorerna att ägna mycket tid åt att dokumentera i rädsla för att bli anmäld.Det är en kritik som riktats mot Skolinspektionen från skolledare runt om i landet.Nu svarar generaldirektör Helén Ängmo på den kritiken.
Skolinspektionen I april 2020, mitt under pandemin, meddelade Skolinspektionen att de skulle börja inspektera Sveriges skolor digitalt. Ett debattinlägg med 364 underskrifter från rektorer över hela landet som protesterade mot inspektionerna gav ett starkt eko i skolvärlden.
Skolinspektionen Drygt 70 procent av skolledarna i grundskolan anser att de dokumenterar mer än de annars skulle ha gjort på grund av risken att bli anmäld till Skolinspektionen. Det visar en enkät från Lärarförbundet skolledare. Det är siffror som sätter Skolinspektionens funktion i fokus.
Skolutveckling Bygg en organisation där lärarna själva tar huvudansvaret för undervisningsutvecklingen, säger författarna till boken ”Lärardriven skolutveckling”.Kvaliteten på undervisningen skulle höjas om skolan blev bättre på att identifiera områden där undervisningen inte ger ett lärande för eleverna.