Hoppa till huvudinnehåll

De vill lära oss älska skolan

Elisabeth Sörhuus mötte flera duktiga rektorer under sin tid som rektorsutbildare. Pia Lindberg såg skolor som verkligen fungerade väl, som expert vid Länsskolnämnden.­ Förebilderna fanns – när de själva gjorde verklighet av sina visioner.

Sten Feldreich

sten.feldreich@gmail.com

Publicerad: 2021-05-27 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:33

De var rektorer i sina skolor under 18 respektive 20 år. Nu har de skrivit en bok utifrån sina erfarenheter. Pia Lindberg från fristående, föräldraägda Carlssons skola (F-9); en innerstadsskola på Östermalm, Stockholm. Elisabeth Sörhuus från kommunala Hjulsta skolor (F-9) på Järvafältet,

– Gemensamt för båda skolorna var en engagerad personal som samarbetade kring barnen och såg möjligheterna i de olika miljöerna, säger Pia Lindberg, vars ambition hela tiden varit att barnen i sin helhet ska stimuleras under en skoldag.

Boken heter ”Älska Skolan!”. Varför?

– Som rektor är man inte opåverkad av all kritik som framförs mot skolan – man blir på något sätt officiell talesperson. Visst finns problem, men i stället för att älta svårigheter vill vi ge exempel på hur vi på olika sätt arbetat för att förebygga problem, säger Elisabeth Sörhuus.

– Vi är väldigt olika, jag vill ha en väldigt strukturerad organisation och tydliga ramar. Men inom ramarna vill jag att mycket ska hända och att människor är delaktiga, säger Pia Lindberg.

Elisabeth Sörhuus insåg att hela området behövde stöd och började arbeta efter principen ”den öppna skolan”.

– Skolan blev som ett andra hem för eleverna. De är ofta väldigt trångbodda, kan inte ta hem kompisar, har ingenstans att träffas utanför hemmet och saknar arbetsro för att kunna göra läxor i fred.

Där stod skolan; jättestor, välkomnande och öppen.

– Det var ju omöjligt att ha föräldraråd, för hur ska man kunna jobba med representativitet där få känner varandra och det finns hur många språk som helst? Vi hade mer ett slags ”öppet hus” med workshops, fester och aktiviteter där alla var välkomna.

Lektionstipset

Chefen har också en chef

Ledare Årets tredje nummer av Chef & Ledarskap handlar om chefens chef. Vem vem tar ansvar för att skolledarnas arbetsmiljö?

Överprestera räcker inte

Ledare Skolledare överpresterar visserligen men de är inga övermänniskor, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Kritik av kritikerna

Fackböcker Hur gör du när en medarbetare kritiserar verksamheten, kolleger och dig som chef och samtidigt inte fungerar särskilt väl i sin roll?

Distans som gav reflektion

När distansarbete infördes var rektor Maria Sergi rädd att tappa kontakten med sina medarbetare. I stället hittade hon en lösning som stärkte ledarskapet. – Jag startade en digital reflektionsbok med varje medarbetare.

Hämtar fler