Hoppa till huvudinnehåll

Bokrecension: Förändring i praktiken

Litteratur Många förändringsinitiativ stupar på att man först sätter upp mål och är överens i ord och skrivna planer.

Publicerad: 2021-06-08 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:33

Att leda professionellt lärande i skolan är en komplex uppgift, där motstånd, rädslor, invanda arbetssätt och tidsbrist sätter hinder i vägen. ”Leda professionellt lärande” är en handbok som vuxit fram ur forskningsprojekt där skolledare, lärare och handledare studerats för att få fram vilken typ av kompetens som krävs för att få förändringsarbete att fungera i praktiken. Denna så kallade adaptiva kompetens utgår från det specifika, lokala sammanhanget och rymmer relationella, metakognitiva och undersökande förmågor vilka steg för steg presenteras i boken.

Författarna betonar det komplexa i kollegialt utvecklingsarbete. Många förändringsinitiativ stupar på att man först sätter upp mål och är överens i ord och skrivna planer – och sedan rinner allt ut i sanden … En avgörande förmåga är därför att kunna hålla ut och utmana lärare – och samtidigt måste lyhördheten, respekten och flexibiliteten hos den som leder/handleder vara stor.

Begreppet adaptiv kompetens åskådliggörs med hjälp av ett träd där rötter, stam och grenar/blad beskriver kompetensens olika delar. Trädmetaforen växte fram ur de forskningsprojekt som ligger till grund för boken och dess metod. Hur metodens olika delar används illustreras med samtal mellan bokens fiktiva aktörer (skolchef, rektor, handledare och förstelärare) och undervisande lärare.

Boken riktar sig till den som har en handledande roll på en skola. Men även för en skolledare som inte själv har den rollen är boken värdefull genom att den identifierar de kompetenser som behövs för att utvecklingsinsatser ska nå framgång, samtidigt som de förankras i handfast evidens. Att skapa en skolkultur med elevcentrerat professionellt lärande är bland det viktigaste en skolledare kan göra – men också bland det svåraste. Boken tydliggör både komplexiteten och hur den kan hanteras.

”Begränsa antalet medarbetare per chef”

20 medarbetare per chef. Det är en av de rikt­linjer som Lärarförbundet Skolledare pekar på för att kunna skapa en god arbetsmiljö för rektorer.– Börjar vi där finns en grund att bygga på, säger Peter Westergård, ledamot i Lärarförbundets arbetsmiljöråd.

Siffrorna som visar huvudmännens svek

Bara knappt var fjärde rektor får någon uppföljning om arbetstiden hålls inom givna ramar. Riskbedömningar för skolledares arbetsmiljö visar samma dystra statistik. De arbetsmiljö­brister som påtalas åtgärdas inte i rimlig tid.Det visar Skolledar­enkäten 2020 där ett urval av rektorer som har en anställning har intervjuats.

De vill lära oss älska skolan

Elisabeth Sörhuus mötte flera duktiga rektorer under sin tid som rektorsutbildare. Pia Lindberg såg skolor som verkligen fungerade väl, som expert vid Länsskolnämnden.­ Förebilderna fanns – när de själva gjorde verklighet av sina visioner.

Det sista samhället stänger

Utbildningsminister Anna Ekströms ord visar den oerhörda betydelse som utbildningen har för våra elever, skriver Håkan Söderberg.

Chefen har också en chef

Ledare Årets tredje nummer av Chef & Ledarskap handlar om chefens chef. Vem vem tar ansvar för att skolledarnas arbetsmiljö?

Hämtar fler