Hoppa till huvudinnehåll

Här är de tre nominerade till att bli Årets Rektor

Förmågan att se alla elever och alla medarbetare. Det är ett gemensamt drag hos de tre rektorer som nominerats till Årets rektor. Vem som dragit det allra längsta strået av Maria Risthammar, Emma Enström och Åsa Söderberg avslöjas i samband med Skolledare21 den 28–29 juni i Stockholm.

Håkan Söderberg

hakan.soderberg@skolledaren.se

Publicerad: 2022-05-24 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:31

Här är de nominerade med motiveringar.

Emma Enström

Rektor förskolan Rinkabyholm, Kalmar

Emma är nutiden och framtidens rektor – hon vill göra skillnad för varje barn. För Emmas medarbetare är såväl förväntningar som verksamhetens gemensamma mål tydliga och något som genomsyrar vardagsarbetet. En av Emmas starkaste drivkrafter är hennes engagemang för att alla elever ska lyckas i skolan. En av eleverna som nominerat henne beskriver en närvarande rektor som ”peppar och hejar” och som visar respekt för varje individ. En rektor som bryr sig på riktigt. För medarbetarna skapar Emma förutsättningar för att de ska få växa, utvecklas och nå framgång på sin arbetsplats. Emma har förmågan att skapa engagemang och inspirera sin personal, och brinner för pedagogiken och lärande.

Maria Risthammar

Rektor Ekkälleskolan, Linköping

Marias ledarskap präglas av systematiskt arbete med verksamhetsutveckling, ett demokratiskt perspektiv på ledning och ett genuint engagemang för att skapa goda förutsättningar för både medarbetare och elever. Genom transparens och distribuerat ledarskap har Maria bidragit till att alla på skolan tar ett gemensamt ansvar för att höja måluppfyllelsen, öka tryggheten samt att skapa en god arbetsmiljö. Utifrån visionen ”Vi ska lyckas tillsammans” har Maria tillsammans med sin personal byggt en organisation där alla arbetar mot gemensamma mål. Något som särskilt lyfts av Marias medarbetare är hennes arbete för ökad samverkan mellan skola och fritidshem. Hennes ledarskap har en tydlig förankring i forskningen. Hon deltar i ett forskningsprojekt och skriver en forskningsartikel om rektors ledarskap. Marias goda ledarskap med att skapa arbetsglädje och ett hållbart arbetsliv har prisats av Linköpings kommun.

Åsa Söderberg

Rektor Fågelskolan, Lund

Åsa har en förmåga att verkligen se alla på skolan, både barn och medarbetare. Medarbetarna inspireras av Åsas engagemang och känner sig samtidigt delaktiga i skolans processer. De beskriver Åsa som en rektor som alltid tar sig tid att stanna upp och lyssna. När skolan drabbades av en brand lade Åsa ner mycket arbete på att få igång verksamheten så snart som möjligt och efter bara två dagar fanns tillgång till nya klassrum och eleverna kunde få undervisning igen. Åsa har humor, fingertoppskänsla och är inte rädd för att ta beslut.

Läs om de nominerade till övriga utmärkelser på Skolledare 21.

JA till nya förbundet Sveriges Skolledare

I dag fattades det historiska beslutet att gå vidare med en gemensam organisering för Sveriges skolledare. Det innebär att skolledarna i Lärarförbundet och Sveriges Skolledarförbund går samman.

”Tillsammans blir vi starkare”

På lördag, den 21 maj, avgörs om Lärarförbundet skolledare och Skolledarförbundet slås ihop och blir Sveriges Skolledare.- Det blir ett historiskt ögonblick om det blir ett ja. Tillsammans blir vi starkare gentemot arbetsgivare och politiken, både lokalt och nationellt, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande i Lärarförbundet skolledare.

Allt färre vill bli lärare

Antalet sökande till lärarutbildningarna sjunker drastiskt.Värst är situationen för förskollärare där antalet förstahandssökande minskat med 22 procent.Det visar en rapport från Universitets- och högskolerådet, som tittat på antagningen till högre studier efter sista ansökningsdagen.

Barnets bästa gäller i Kronoberg

Att jobba främjande och förebyggande i samarbete mellan skola och samhällets andra delar för att bland annat kunna fånga upp barn med problem tidigt. Det är grundtankar som nästan alla ställer upp på idag.I processen ”Barnens bästa gäller” strävar man efter att göra verkstad av visionerna. Erika Lagergren från Kronobergs län berättar hur.

Många utmaningar för förskolan i framtiden

Vi måste tänka om och tänka nytt om vi ska klara de krav som ställs på förskolan i framtiden. Det konstaterar Frida Eriksson, förskolerektor i Enköping och ledamot i Lärarförbundet skolledares styrelse, efter Lärarförbundets färska rapport ”Förskollärare är centrala för en likvärdig förskola”.

Hämtar fler