Hoppa till huvudinnehåll

”Tillsammans blir vi starkare”

På lördag, den 21 maj, avgörs om Lärarförbundet skolledare och Skolledarförbundet slås ihop och blir Sveriges Skolledare.- Det blir ett historiskt ögonblick om det blir ett ja. Tillsammans blir vi starkare gentemot arbetsgivare och politiken, både lokalt och nationellt, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande i Lärarförbundet skolledare.

Håkan Söderberg

hakan.soderberg@skolledaren.se

Publicerad: 2022-05-19 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:32

Nu tar alltså Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Skolledarförbundet sina respektive definitiva beslut om att bilda Sveriges Lärare, Sveriges Skolledare och samarbetsföreningen Facken inom utbildning. Det mesta talar för ett ja efter en lång process. Det finns ändå en del frågetecken inför lördagens omröstningar. Bland har Lärarnas riksförbund i Halland i tidigare omröstning röstat nej. Det räcker, enligt LR:s stadgar, att en sjättedel av ombuden på kongressen röstar nej för att fälla förslaget.
– När det gäller skolledarna så har vi och Skolledarförbundet egentligen varit rörande överens hela tiden om att det här är ett bra steg att ta, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Den 1 januari 2023 är det datum som är satt för det formella bildandet av det nya förbundet Sveriges Skolledare.

Sedan återstår en del arbete med övergångsregler och hur allt ska organiseras. När det gäller vem som ska leda det nya förbundet är delat ledarskap det som sagts om inget annat förhandlas fram.

I dokumentet ”Inriktningsdokument för ny organisering” som presenterades i januari finns en grund för att hur det nya förbundet ska byggas upp rent organisatoriskt. I det finns också en rad krav formulerade gällande skolledare i den gemensamma organiseringen:

  • Att skolledarnas löner motsvarar det stora ansvar och de komplexa uppgifter de har. Skolledarbanan måste vara ett attraktivt karriärval för skickliga lärare.
  • Att skolledarna har makt och inflytande över de resurser och processer som har betydelse för kvaliteten. Det kan betyda ekonomiska resurser till verksamheterna, men det kan också betyda tillgång till de stödfunktioner som krävs.
  • Att skolledarnas förutsättningar för det pedagogiska ledarskapet förbättras. Antalet medarbetare måste kunna få variera men bör generellt inte överstiga 20 medarbetare per skolledare.
  • Att skolledare har tillgång till handledning som stöd i yrkesrollen.
  • Att ledarskapskompetensen kan fördjupas under hela yrkeskarriären genom relevant fortbildning inom ramen för professionsprogrammet för rektorer.
  • Att fler skolledare kan beforska sin egen yrkespraktik för att på så sätt bredda den vetenskapliga basen för yrkesutövningen.

– Det här har varit en lång och grundlig process. Jag tror att de flesta känner sig trygga inför lördagens beslut, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

På lördag eftermiddag vet vi hur det blir.

Lärarförbundet

Barnets bästa gäller i Kronoberg

Att jobba främjande och förebyggande i samarbete mellan skola och samhällets andra delar för att bland annat kunna fånga upp barn med problem tidigt. Det är grundtankar som nästan alla ställer upp på idag.I processen ”Barnens bästa gäller” strävar man efter att göra verkstad av visionerna. Erika Lagergren från Kronobergs län berättar hur.

Många utmaningar för förskolan i framtiden

Vi måste tänka om och tänka nytt om vi ska klara de krav som ställs på förskolan i framtiden. Det konstaterar Frida Eriksson, förskolerektor i Enköping och ledamot i Lärarförbundet skolledares styrelse, efter Lärarförbundets färska rapport ”Förskollärare är centrala för en likvärdig förskola”.

500 sökande till utbildning för blivande rektorer

Söktrycket till Rekryteringsutbildningen för blivande rektorer hösten 2022 har varit högt. Bland de 500 sökande finns även ett antal som inte jobbar i skolan idag.– Vi vet inte om det handlar om personer som är på väg tillbaka till skolan, men är mycket glada över att så många sökt och vi tror att vi kan erbjuda plats åt alla, säger Skolverkets Anna Forssell.

Parul Sharma: Mångfald och inkludering leder till jämlikhet

Hållbarhet Oavsett var i världen hållbarhetsexperten Parul Sharma träffar ungdomar konstaterar hon: ”Ingen jag mött har gett upp hoppet om att det faktiskt går att påverka utvecklingen. Grundkänslan är att människor vill delta i en god förändring. Vad som behövs är att någon skapar ett engagemang hos dem.”

Hämtar fler