Hoppa till huvudinnehåll

Rektorn: Så lyfter jag både barnen och personalen

Anna Lund är rektorn som gärna ”drar i handbromsen”: ”För att verkligen förstå de grundläggande problemen. Det är lätt att hoppa in i ett ekorrhjul och bara göra en massa snabba saker. Men det gäller att stanna upp också. Jag vill vara en ledare att dryfta både svårigheter och framgångar med.” Foto: Anna Tärnhuvud

Ledarskap För Anna Lund på Röllingby­skolan i Österåker finns bara lösningar, men hon måste också stanna upp och undvika ”Alvedon-lösningar”. Hon är nu aktuell med två böcker om hur man som rektor lyfter både arbetsmiljön och pedagogiken i skola och förskola.

Publicerad: 2023-01-25 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:31

Anna Lund jobbade som pedagogista och drev pedagogiskt utvecklingsarbete inom det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Hon kände då att hon ville jobba mer utifrån ett helhetsuppdrag där arbetsmiljön och pedagogik är i symbios – och ha mandat att leda det arbetet. 

– När dessa områden samverkar kan vi nå en hög kvalitet för barnen. Det krävs att du jobbar på operativ och strategisk nivå och har lite mer av ett helikopterperspektiv. Jag ville leda de vuxnas lärande och få ihop arbetsmiljö- och utvecklingsfrågor. Jag ville säkerställa att vi ror i land båda två på ett kvalitativt sätt, berättar hon.

Anna Lund. Foto: Anna Tärnhuvud

Vill vara normkreativ

Hon har sedan 2015 arbetat som skolledare och 2017 klev hon in i rektorsrollen. I dag arbetar Anna Lund som rektor på Röllingbyskolan, en F–6-skola i Österåkers kommun. 

För Anna Lund är kulturbyggande viktigt när du som chef ska lyckas skapa både en god arbetsmiljö för lärarna och barn­skötarna samtidigt som du skapar en bra miljö för barnen.

– Det är avgörande att ha klart för sig vem vi är här för och hur vi kan säkerställa barns rätt till likvärdig hög kvalitet. Vi måste skapa förutsättningar i arbetsmiljön för att organisationen ska utvecklas och frodas. Det handlar bland annat om tydlighet i roller, ansvar och uppdrag och när exempelvis personalen upplever stress måste vi undersöka det grundläggande problemet. Det är som en klok kollega sa: ”Vi ska inte ha Alvedon-lösningar.” Att ge Alvedon och så efter sex timmar är problemet tillbaka.

För Anna Lund finns inga problem som inte har en lösning. Men hon vill inte hasta in i lösningar utan att göra en analys av det som ligger framför henne där också förståelse är en grundpelare. Och hon tycker att man som rektor behöver vara tydlig i det – och vara normkreativ: 

– Det finns så många normer om hur saker är och borde fungera i förskola och skola – ”det sitter i väggarna”, säger man och gör saker för att man alltid gjort så. Men vem säger att vi behöver göra så framöver? Varje situation är unik och man behöver utgå från sitt sammanhang.

Stöd av skolchefer

Utöver arbetet på Röllingbyskolan driver hon sitt eget företag Leda Lärande där hon föreläser om ledarskap och utvecklingsfrågor inom skolväsendet. Hon skriver även böcker – två gavs ut under 2022 och en ny bok är på gång under 2023.

– Jag hade nog aldrig kunnat göra det här i början av min karriär. Men allt eftersom tiden går bygger jag på min verktygslåda i framgångsrikt ledarskap. Tidsmässigt gäller det att ha en struktur för sig själv och sin organisation. Det är lätt att lägga ner otaliga arbetstimmar men ändå inte nå resultat. Det handlar om att göra rätt saker i rätt tid för att få den effekt man önskar. 

Föreläsningar gör Anna oftast under kvällstid, digitalt, eller tar ut en semesterdag om det är på dagtid.

– Jag har två skolchefer i min kommun som ser det jag gör som väldigt positivt i organisationen då det också bringar energi och kunskap in i vårt sammanhang.

"Ska vara tydligt var jag står"

Anna Lund ser att hennes tidigare roll som pedagogista har stärkt hennes roll som rektor. 

– Jag var en nagel i ögat för att hela tiden hitta nya sätt, problematisera, analysera och leda nästa steg i utvecklingsarbetet. 

Som rektor hoppas hon uppfattas som engagerad, en inspiratör, möjliggörare och att hon är fokuserad på uppdraget. 

– Jag vill att det är tydligt att medarbetarna vet var jag står, att jag är inlyssnande på riktigt och att jag vågar vara bekväm i det obekväma. Att ”Anna inger ett lugn och upplevs trygg i sin roll och i ledarskapet”.

Kvalitetsstöd dras ned efter besparingar

Skolutveckling Efter regeringens besparingar på Skolverket – nu ser myndigheten över omfattningen av stödet som är tänkt att öka kvaliteten i skolan. – Planen var att vi skulle erbjuda 500 skolhuvudmän kvalitetsdialoger under 2023 men jag kan inte säga i dag hur många vi kommer klara av, säger Tommy Lagergren, chef för skolutvecklingsavdelningen på Skolverket.

Så många skolledare arbetar övertid

Arbetsbelastning Som skolledare vilar ansvaret över både verksamheten och eleverna tungt. Men samtidigt brister tiden – frågan om skolledarnas egen arbetsmiljö tycks vara bortglömd.– Vi har ett livsviktigt samhällsuppdrag. Hur kan skolledare inte vara Sveriges viktigaste chefsjobb, det är en fråga man kan ställa sig, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande i Sveriges Skolledare.

Uppdraget: En trygg plats för eleverna

Teman Anna Gill, tillförordnad rektor på Fröslundaskolan i Eskilstuna, har en klar uppfattning om vad som är skolans viktigaste uppgift.– Vi ska visa att det finns ett alternativ till gangster­livet, att det alltid finns en bättre väg att gå, säger hon.En tydlig struktur med fokus på elevernas trygghet har också gett goda resultat.

Mot högre betyg – genom epa-traktorerna

Teman Det är onsdag kväll och på Matfors skola har ett 20-tal elever och representanter för epa-kulturen samlats för att för att måla sina epatraktorer, diskutera färgval, design och olika material. Initiativtagare är skolans rektor Urban Fröberg, 57.

Ledarhandlingar som gör avtryck

Forskning Hur kan rektors agerande göra skillnad för barn i förskolan? Den frågan har två forskare och elva rektorer som ingått i ”Specialpedagogik för lärande” sökt svar på under ett läsår.– Jag tycker de deltagande rektorerna visat stort professionellt mod som varit aktiva i en kritisk granskning av de egna ledarhandlingarna, säger forskningsledare Ann-Christine Wennergren.

Hämtar fler