Hoppa till huvudinnehåll

Rektorer: Utmanande att hitta rätt digitala läromedel

Anna Åkerfeldt är forskare, fil. doktor i didaktik, och har undersökt rektorers syn på digitala läromedel. Foto: Ifous och Swedish Edtest/Amina Dahlab

Digitalisering Två av tre rektorer upplever att det är en utmaning att välja och värdera digitala lärresurser till sina skolor. De efterlyser stöd och mer kollegialt samarbete för att öka kompetensen och bli mer trygga i urvalet till eleverna. Det visar en ny rapport från Swedish Edtest.

Lenita Jällhage

lenita.jallhage@skolledaren.se

Publicerad: 2023-02-09 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:30

Hur ser rektorerna på sin roll när det gäller att välja och värdera digitala lärresurser?  Och vilken stöttning behöver de för att klara sina uppdrag

Det har den nationella testarenan för digitala lärresurser, Swedish Edtest, undersökt bland 141 skolledare.

Rektorernas svar i undersökningen visar på en komplex och inte helt entydig bild när det gäller rektorernas engagemang och ansvar för att välja och värdera digitala lärresurser som fungerar för elever och lärare.

Anna Åkerfeldt är forskare, fil. doktor i didaktik. Hon är också knuten till Swedish Edtest och huvudförfattare till rapporten:

– Jag är förvånad över att rektorerna var så väl insatta i digitaliseringsarbetet. De är verkligen engagerade och i gång på sina skolor vilket gjorde mig glatt överraskad. De känner till den nationella digitaliseringsstrategin som startade 2019 och som nyligen ersatts av en ny vid årsskiftet, säger hon.

Högt förtroende för att lärarna kan välja

Rektorerna är oftast delaktiga i att välja och värdera digitala lärresurser på sina skolor, men två av tio uppger att de bara deltar i låg grad eller inte alls i valet. Rektorernas delaktighet ser också olika ut och kan kategoriseras utifrån:

  • Budgetansvar och beslut
  • Samordningsfunktion mellan lärargrupp och förvaltning
  • Ansvar och delaktighet i processen

De rektorer som inte deltar uppger att valet sker på förvaltningsnivå, oftast av en it-avdelning eller att lärarna på skolan själva fattar besluten.

Rektorerna uppger att de har ett stort förtroende för att lärarna vet vad de behöver i sin undervisning och att de har goda förutsättningar för att välja, värdera och använda digitala lärresurser i undervisningen. Bara en av tio rektorer anger att lärarna inte har det.

Rektorer får nyckelroll

Undersökningen visar att det är vanligast att lärarna ger förslag till rektorn vilka lärresurser de vill ska köpas in. Näst vanligast är att lärarna har en egen budget för inköp av lärresurser och att köpen då ofta sker inom ett arbetslag. Andra exempel är att en IKT-pedagog eller att en inköpsgrupp köper i in centralt på förvaltningsnivå.

Endast 15 procent av rektorerna angav att lärarna inte alls, eller i låg grad, deltar i valet av lärresurser.

Rektorn får ofta en nyckelroll mellan professionen och de som köper in lärresurser. De behöver säkerställa att det som köps in fungerar pedagogiskt och tillsammans med datorer, nätverk och annat som finns på skolan.

De ska också leda skolans arbete som pedagogiska ledare och se till att undervisningen utvecklas och håller en god kvalitet.

  • Nästan åtta av tio rektorer tycker att de har ett etablerat arbetssätt att välja och värdera digitala lärresurser.
  • Två av tio rektorer anser inte att de har det.

Samtidigt uppger drygt två av tre rektorer att det är utmanande att värdera digitala lärresurser.

Rektorerna anger att utvecklingen går snabbt framåt och att det är svårt att få en överblick över vilka digitala lärresurser som finns och att få en fördjupad kunskap om hur de fungerar.

En av fem rektorer ser sin egen digitala kompetens inom området som för låg.

– Andra saknar tid och fördjupad kunskap. De har svårt att sortera och få en överblick kring vad som finns att tillgå och vad som fungerar bäst utifrån vad de vill uppnå, säger Anna Åkerfeldt.

Efterfrågar rektorsnätverk

I jämförelse med fysiska läromedel som läroböcker kan digitala lärresurser ofta användas på ännu fler sätt och stötta elever på varierande sätt. Men det krävs ofta en kombination av tekniska och pedagogiska kunskaper för att kunna avgöra vad som fungerar bäst, jämfört med traditionella läroböcker.

Rektorerna vill därför hitta arenor i exempelvis rektorsnätverk där de kan ta stöd av varandras kunskap och dela erfarenheter.

– Vi kan inte hjälpa rektorerna med svar på vilka lärrresurser som fungerar bäst i deras verksamhet, men vi ska nu undersöka hur vi bäst kan hjälpa rektorer att hitta arenor där de kan mötas och byta erfarenheter och kanske också träffa forskare och företag som kan stödja dem, säger Anna Åkerfeldt.

Här tjänar skolledare bäst – och sämst

Lönestatistik Skolledarnas löner ökade med 3,6 procent under 2022. Nu tjänar en skolledare i snitt 57 600 kronor i månaden, enligt Sveriges Skolledares löneenkät. Men samtidigt står kåren inför tuffa förutsättningar, övertiden och omsättningen på rektorer är fortsatt hög.

Så vill Umeå vända rektorsbristen

Arbetsbelastning Allt färre utbildade skolledare söker rektorstjänster i Umeå i Västerbotten. Nu lovar kommunen bättre arbetsförhållanden under 2023.– Det är ett nationellt problem men det är bra att Umeå kommun visar att de tar frågan på allvar, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, en av två ordförande i Sveriges Skolledare.

Rektorernas ris och ros till regeringens förslag

Aktuellt Regeringen har nu lagt fram proposition om ett nytt nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare till riksdagen. Tre rektorer, som föreslås ingå i Skolverkets professionsråd ger både ris och ros till regeringens förslag.

Matz Nilsson: "Här har regeringen hörsammat våra krav"

Aktuellt Förbundsordförande Matz Nilsson för Sveriges Skolledare är nöjd med att även de biträdande rektorerna finns med i professionsprogrammet.– Däremot är vi kritiska till att regeringen inte lägger ansvaret för rektorernas kompetensutveckling på huvudmännen som arbetsgivare, säger han.

Hämtar fler