Efter ny utredning: ”Satsa på förstelärarsystem i förskolan”

Sarah Thorén är utbildningschef för förskolan i Karlstad. Hon vill att regeringen ser till att alla kommuner har samma förutsättningar, efter utredningen om likvärdig förskola. Foto: Linnéa Tammerås/Privat
Aktuellt
Se till att det finns statligt stöd för att säkerställa kvaliteten och satsa på ett förstelärarsystem i förskolan. Det säger Sarah Thorén, utbildningschef för förskolan i Karlstad, efter utredningen om likvärdig förskola och obligatorisk språkförskola.
– Ska det vara likvärdigt, behöver man också se över att det ser väldigt olika ut för olika huvudmän, säger hon.
Publicerad: 2024-11-29 09:51
Text: Emelie Henricson
LÄS ÄVEN: Regeringen utreder tak för förskolegrupper
LÄS ÄVEN: Så sätter rektor Gezim ljuset på det friska i förskolan
LÄS ÄVEN: Efter nya skärmförslaget: Får konsekvenser för barnen
I förra veckan presenterade regeringen direktiven till en ny utredning om likvärdighet i förskolan och obligatorisk språkförskola.
I korthet får utredaren Eva Broström, förskolechef i Danderyds kommun, i uppdrag att titta på:
- Obligatorisk språkförskola för barn, från tidigast tre års ålder, som inte exponeras för svenska i tillräcklig utsträckning i hemmet, och som uppvisar brister i språkutvecklingen till följd av det.
- Krav på närvaro, samt sanktioner om det inte efterföljs.
- Ett storlekstak på barngrupperna, och reglering för att säkerställa personaltätheten.
- Tydligare krav på språkkunskaper hos personalen i förskolan. Utredaren ska också titta på vilka konsekvenser ett krav kan få för rekrytering av personal.
Sarah Thorén är utbildningschef för förskolan i Karlstad, och ledamot i förbundsstyrelsen för Sveriges Skolledare. Hennes första reaktion är att det är positivt att frågorna ska utredas.
– Språket är grunden till allt, det påverkar ju huruvida du ska lyckas i senare skolformer och längre fram i livet. Det kan också ge en möjlighet till statushöjning för förskolan och förskolans betydelse för lärande och utveckling. Det är också bra att man tittar på personaltätheten och barngruppernas storlek, säger hon.
”Vem ska göra screeningar?”
När det gäller obligatorisk språkförskola konstaterar Sarah Thorén att förskolan redan idag har i uppdrag att jobba uppsökande mot barn som inte är inskrivna i förskolan. I Sarah Thoréns kommun Karlstad arbetar man med att hitta barn från tre år via öppna förskolan, BVC, kommunala bostadsbolag och biblioteken.
– Det som skulle kunna bli en utmaning är vem som ska utse vilka barn som ska ha obligatorisk språkförskola. Vem är det som ska göra screeningar och vad ska de innebära?
Hon ser också ett alternativ – obligatorisk förskola från tre års ålder för alla barn.
– Den kompensatoriska förskolan är avgörande, och det är därför man pratar om obligatorisk språkförskola. Det är värt att väga mot obligatorisk förskola för alla barn som är tre år. Vi ska hitta barnen vi ska screena och vi ska peka ut de barnen, samtidigt som vi vet att det är bra för alla barn att vara i förskolan, säger Sarah Thorén.
Behövs statligt stöd
Samtidigt menar hon att det behövs stöd och insatser för att säkerställa kvaliteten i verksamheten.
– Det behöver finnas någon form av statlig styrning och statligt stöd för vilka kvalitetshöjande åtgärder som ska genomföras, som motsvarande förstelärare-organisationen som finns i grundskolan. Det är något som många rektorer efterfrågar i de kommuner där man inte gjort egna satsningar, säger Sarah Thorén.
När det gäller ett tak för storleken på barngrupperna och personaltätheten, ser hon att det behövs riktlinjer för personaltätheten, och medel för att reglera barntätheten.
– Vi behöver inte bara öka personaltätheten, vi behöver säkerställa att det är rätt personal på rätt plats så att det inte uppstår pedagogisk segregation.
Även när det gäller tydligare språkkrav på personalen menar Sarah Thorén att det kan bli tuffare för vissa kommuner att möta kraven, där man till exempel har svårare att rekrytera och där det råder brist på förskollärare.
– Det kommer behövas olika former av statligt stöd för till exempel vidareutbildning av personalen. I dag har vi erfaren personal som kan behöva utbildning i svenska för att möta språkkraven. Skolverket har sedan ett tag utbildningar, men det kan behövas mer för att möta behovet.