Hoppa till huvudinnehåll

ENKÄT: Har du tid att vara pedagogisk ledare?

Ledarskap Vi på tidningen Skolledaren, som ges ut av Sveriges Skolledare, skriver just nu om pedagogiskt ledarskap – och hur möjligheterna ser ut att hinna prioritera det. Vi vill därför ha med dina erfarenheter som skolledare.
Svara gärna på vår enkät. Stort tack för att du tar dig tid!

Publicerad: 2024-05-07 11:10

Vill du veta mer om begreppet pedagogiskt ledarskap? Läs mer i faktaruta längre ned på denna sida. 

 

 

Här kan du läsa mer om Skolverkets definitioner av pedagogiskt ledarskap.

Och så här definierar Sveriges Skolledare begreppet:

  • Att rektor styr de tillgängliga resurserna så att de används så strategiskt som möjligt i syfte att skapa bästa möjliga förutsättningar för lärande och undervisning.

(Här innefattas ansvar för rekrytering och utveckling av personal, lokalplanering, organisering och tjänstefördelning, m.m)

  • Att rektor leder lärandet genom att han/hon känner ansvar för och påverkar skolans interna processer med syfte att nå en ökad måluppfyllelse 

(Här innefattas ansvar för systematisk uppföljning och utvärdering av resultat samt kontinuerligt metod- och processutvecklingsarbete, t.ex. coachning och handledning av lärare som professionsutövare)

  • Att rektor leder organisationen (dvs. människorna som utgör den) genom att tydliggöra sambandet mellan de dagliga aktiviteterna i skolan, elevernas resultat och de långsiktiga målen i läroplan och kursplaner

(Här innefattas arbetet med att forma en skolas kultur, fördela ansvar, skapa motivationshöjande strukturer och känsla av sammanhang hos personalen).

Fler nyheter

Forskaren: Så kan delat ledarskap minska stressen

Arbetsbelastning Delat ledarskap kan leda till minskad stress och minskad arbetsbelastning för rektorer. Studier visar också att det kan minska omsättningen av rektorer. – Det vore bra om rektorer ges större möjlighet att välja att arbeta i delat ledarskap, säger Marianne Döös, professor emeritus inom organisationspedagogik.

Hämtar fler