Så vill regeringen minska skolfrånvaron: ”Skattekronor räcker inte”

Jacob Forssmed (KD), socialminister, Lotta Edholm (L), skolminister och Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande Sveriges Skolledare. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet/Oskar Omne
Skolpolitik
Skolledare vill ha mer konkret stöd från myndigheter för att kunna förebygga långvarig skolfrånvaro för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Specialpedagogiska skolmyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att ta fram det.
– Men det krävs också statlig finansiering, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare.
Publicerad: 2024-05-28 14:15
Skolminister Lotta Edholm (L) konstaterar att många elever med NPF-diagnos har en omfattande skolfrånvaro.
– Skolorna behöver därför få bättre förutsättningar att möta elevers behov av stödinsatser, säger hon i ett pressmeddelande.
Regeringen har därför gett Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) i uppdrag att ta fram ett verksamhetsnära stöd. De ska också sprida kunskap om konkreta, framgångsrika metoder och arbetssätt till skolorna för att verksamheterna ska få bättre förutsättningar att stödja elever med NPF som har eller riskerar att hamna i en långvarig skolfrånvaro.
”Krävs statlig finansiering”
Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande Sveriges Skolledare, säger att förbundet har lyft behovet till regeringen om ett ökat stöd till skolorna eftersom den problematiska skolfrånvaron ökar.
– Det är positivt att SPSM har fått i uppdrag att ta fram ett verksamhetsnära och konkret stöd och inte bara vara rådgivande i de här frågorna. Men det krävs också en statlig finansiering. Barn och elever far illa eftersom kommunernas skattekronor inte räcker för att täcka de behov som finns, säger hon.
Ann-Charlotte Gavelin Rydman påpekar att om rektorer ska ha möjlighet att sätta in de stöd som behövs behöver regeringen bidra med en finansiering för att möjliggöra åtgärder som enskilt stöd, skolsociala team, särskilda undervisningsgrupper och att kunna utöka elevhälsan utifrån elevernas behov.
Socialminister Jakob Forssmed (KD) säger att skolan spelar en mycket viktig roll för att förebygga utanförskap och ohälsa:
– Ett förbättrat stöd till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan göra stor skillnad för de här elevernas framtida skolresultat, hälsa och utveckling, säger han i ett pressmeddelande.
Skolverket kartlägger frånvaron
SPSM ska delredovisa uppdraget till regeringen senast den 10 december 2025 och slutredovisa hela uppdraget den 26 maj 2027.
Skolverket gör i år en kartläggning av skolfrånvaron i de obligatoriska skolformerna på uppdrag av regeringen. Man har också tillsatt en utredning som ska ta fram förslag på hur ett nationellt frånvaroregister skulle kunna utformas som skulle kunna möjliggöra mer systematiska uppföljningar av skolfrånvaron.
– Ett nationellt frånvaroregister behövs eftersom det av olika skäl finns brister hos huvudmännen. Det är viktigt att ha kontroll på frånvaron hos eleverna så ingen elev faller mellan stolarna utan att man kan sätta in tidiga insatser som förebygger, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.
Regeringen ger statsbidrag till skolsociala team
Regeringen har inrättat ett statsbidrag för skolsociala team för att stödja elever med NPF-diagnoser i skolan i grundskolan och gymnasieskolan men det kräver att skolhuvudmännen också skjuter till pengar. Statsbidraget är 125 miljoner för 2024 och 160 huvudmän har beviljats bidraget i år. Reglerna för att få stadsbidraget skärptes i år och det fanns inte längre möjlighet att få bidrag för insatser som liknade ett skolsocialt team vilket man kunde få år 2023.
För att få statsbidrag behöver teamen nu bestå av en personal från socialtjänsten med socionomexamen eller annan relevant utbildning på minst grundnivå i högskolan och skolpersonalen ska ha relevant utbildning inom psykosocialt arbete.