Hoppa till huvudinnehåll

Skolledarnas vittnesmål: ”Är just nu en mycket välbetald administratör”

Foto: Adobe stock/Illustration: Fredrik Öhlander

Aktuellt Skolledarens har undersökt hur förutsättningarna för det pedagogiska ledarskapet ser ut bland våra läsare. Så här säger skolledare själva om sin situation:

Publicerad: 2024-08-20 07:00

Läs alla delar i Tema: Ledarskap

LÄS MER OM UNDERSÖKNINGEN HÄR. 

”Jag har tid. Jag har kompetens. Det är goda förutsättningar. Sen kan ett litet minus vara att statliga satsningar på skolan, likväl som den egna förvaltningens, är alldeles för kortsiktiga och kommer ofta snabbt och sent inpå.”

 

”Arbetstiden just nu går mestadels åt till ekonomi, externa möten, organisationsförändringar, administrativa uppdrag eller akuta frågor. Det är få tillfällen under veckan som man kan delta i olika pedagogiska sammanhang.”

 

”Jag upplever fortfarande ett ganska stort friutrymme i min roll, vilket innebär att jag kan fokusera på det pedagogiska om jag är snabb med det administrativa och ekonomiska. Däremot blåser vindarna mot högre styrning från huvudmannen och styrningen tar tyvärr inte hänsyn till enheternas olika behov av utveckling. Med andra ord har förutsättningarna försämrats något.”

 

”Ekonomiska nedskärningar och fler administrativa uppgifter gör det mer utmanande att hinna vara den pedagogiska ledare som jag önskar.”

 

”Över hundra medarbetare på sju förskolor, en rektor och två biträdande, ett stort geografiskt område gör att det praktiska arbetet tar alldeles för mycket av ens tid och det är det pedagogiska arbetet som får stå tillbaka.”

 

”Enstaka elev/personal/föräldraärenden tar mycket tid. Mycket tid läggs ner på att kolla upp allt från tvätt av gardiner, brandskydd, rehab, skolgård, skolbussar, sandning, tillbud ...”

 

”Arbetar inom förskola. Knappt något administrativt stöd alls. Fullt upp med miljö- och brandinspektioner. Lösa vikarier vid sjukdom av personal. Vårdnadshavare som önskar kontakt inför introduktion mm.”

 

”Vi har en rimlig arbetsbelastning vilket ger förutsättningar för att arbeta med det pedagogiska ledarskapet. Dock kommer det även här saker emellan som äter upp vår tid.”

 

”Har ingen tid för coachning och handledning, är sällan på verksamhetsbesök, kan gå flera veckor innan jag har träffat alla mina medarbetare.”

 

”Förvaltningens krav på hur vi ska arbeta med ekonomin gör att allt annat arbete fått läggas åt sidan – sen oktober! När förvaltningschef och verksamhetschef beordrar rektorerna att boka vikarier varje morgon EFTER att ha fått det godkänt av verksamhetschefen, då är det helt galet i organisationen.”

 

”Vi har dåliga stödfunktioner i kommunen. Stor skillnad de senaste tre åren, då vår lilla kommun har gått ihop med andra större kommuner inom områdena lön och it. Jag som skolledare är just nu en mycket välbetald administratör 60 procent av min arbetstid.”

 

”Mycket av tiden går åt till enskilda samtal med elever, vårdnadshavare och lärare samt otaliga samtal som rör fas-tighetsfrågor, parkeringsplatser, hämta och lämna samt belysningsfrågor.”

Fler nyheter

Linnea Lindquist foto: Mattias Ahlm

Linnea Lindquist i Sommar i P1: ”Politikerna har misslyckats”

Aktuellt Rektor Linnea Lindquists sommarprat i P1 fokuserade på det svenska skolsystemet och vad som måste ske för att skolan ska bli likvärdig. Men också på hennes egen yrkesglädje och drivkraften att lära barn läsa. – Jag har valt att bli lärare och rektor för att jag vill utbilda barn. Politikernas uppgift är att ge oss på golvet bra förutsättningar, säger hon i Sommar i P1.

Så påverkar betygsreformen Gy25 skolledare

Aktuellt Skolledare förbereder sig inför den nya gymnasiereformen Gy 25 där ämnesbetyg ersätter dagens kursbetyg. Experterna Anna Karlefjärd och Pernilla Lundgren hoppas att reformen ökar fokuset på undervisningen snarare än betygskriterierna.

Var femte elev klarar inte kunskapskraven: ”Misslyckande för Sverige”

Aktuellt ”Att så många barn slås ut när deras liv precis börjat är ett misslyckande för Sverige som kunskapsnation.” Det konstaterar Ann Charlotte Gavelin Rydman, ordförande i Sverige i en kommentar till nya siffror från Skolverket som visar att var femte elev som gick ut grundskolan i våras inte når kraven för att läsa ett nationellt program.

Hämtar fler