Påhl Ruin, författare och journalist, är bokaktuell med ”Hedersförtryck – så kan skolan motverka det”. Foto:
Böcker: Så kan skolledare arbeta mot hedersförtryck
Begreppet ”heder” lades till i läroplanen inför läsåret 22–23. Samtidigt är mörkertalet stort kring hur många barn och elever som lever med hedersförtryck. Författaren och journalisten Påhl Ruin har gett ut boken ”Hedersförtryck – så kan skolan motverka det”.
Varför behövs en sådan här bok?
– Det är för att det fortfarande finns för lite kunskap på området inom skolan. Det krävs ett övergripande arbete, eftersom det är så kopplat till elevernas studieresultat. Jag har full förståelse för att alla är trötta på att skolan ska lösa allt, från gängkriminalitet till skärmanvändning. Men min poäng är att skolan också är en aktör och en aktör som kan upptäcka problematiken tidigt, genom allmän kunskap om vilka tecken man ska leta efter, säger Påhl Ruin.
Hur kan boken stötta skolledare i arbetet?
– Boken vilar mot forskare, skolledare och andra praktiker. Efter varje kapitel får man råd och tips, utifrån alla samtal jag haft och reportage jag gjort. Den är tematiskt uppbyggd inom fyra olika områden.
Vilka insatser kan man som skolledare göra?
– Som skolledare ska man se till att hela personalen får lämplig utbildning och fortbildning. Man kan ge ett antal personer ett särskilt uppdrag och fördjupad kunskap, som blir ett slags ambassadörer. Det viktiga är att bygga upp en kompetens som stannar på skolan och som man kan fortsätta att använda sig av när man nyanställer. Men också att man bjuder in föreläsare för alla på skolan. Som skolledare gäller det att ha beredskap, och inte bara satsa på en temavecka som ingen minns efter ett tag.
”Kan vara en känslig fråga”
En viktig del är också att ge lärarna rätt stöd att hantera frågorna.
– Lärarnas roll är så viktig. De träffar barnen ofta, och får de första tecknen på oro. Men lärarna kan känna att det är tufft att gå in i samtalet när man sett tecken på hedersförtryck. Då kan man markera som skolledare att det inte är lärarnas ansvar att hjälpa eleven till ett fungerande liv, utan de ska bolla över till elevhälsan som i sin tur kan kontakta socialtjänsten. Skolledaren behöver se till att det finns en ordentlig struktur och ett stöd från de som kan frågorna bäst.
Påhl Ruin tror att det finns en oro att uppfattas som främlingsfientlig när man tar upp hedersförtryck.
– Man behöver ha respekt för att det kan vara en känslig fråga och upplevas som främlingsfientligt om man angriper problemet på fel sätt. Men det går att göra på ett rimligt sätt. Samtidigt är det svårt att veta vem som är utsatt. Eleven kan vara högpresterande och integrerad men lever ändå med hederskultur. Det går inte att förutsätta att det bara sker i en viss miljö och i vissa områden, säger Påhl Ruin.
Fler boktips ur Skolledaren nr 6 2024
Ledningsgrupp i skolan
Peter Fowelin, Gothia kompetens
En bok för rektorer, biträdande rektorer, arbetslagsledare och utvecklingsledare, som vägleder i hur man kan skapa stabilitet och kvalitet i ledningsarbetet. Genom praktik och teori vill författaren Peter Fowelin, organisationskonsult med bakgrund i skolan, bidra med verktyg för att kunna effektivisera ledningsgruppen. Här finns också exempel på fallgropar som går att undvikas.
Lyssna på medarbetarna och lyckas med utveckling
Inger Aspåker, Konkret utvecklingInger Aspåker arbetar som utvecklingsstrateg och är aktuell med en ny bok med fokus på att utveckla verksamheten tillsammans med medarbetarna. Hon menar att nyckeln till att lyckas med utveckling av verksamheten, är att låta medarbetarna definiera och driva förändringen. Boken bygger på teori, metod och tips och har även en tillhörande digital utbildning med coachning och handledning över Zoom.