Polhemskolans elever i årskurs 1 dansade på förmiddagen, för att uppmärksamma psykisk ohälsa. Foto:
Här dansar skolan – för psykisk hälsa
För fjärde året i rad dansar Polhemskolan i Lund för att uppmärksamma psykisk ohälsa. Initiativet, som togs av läraren Erik Allard, har spridit sig till 350 skolor landet över. – Vi visar att vi bryr oss om psykisk hälsa, och enkäter visar också att eleverna mår bättre, säger rektor Torbjörn Hanö.
Text: Emelie Henricson
Ungefär 85 000 elever på svenska skolor dansade under förmiddagen till Tim ”Avicii” Berglings låt ”Broken Arrows”, för att uppmärksamma psykisk ohälsa under Suicidpreventiva dagen den 10 september.
Det hela startade för tre år sedan med ett initiativ av Erik Allard på Polhemskolan i Lund. Här dansar årskurs 1 för fjärde gången. Men arbetet mot psykisk ohälsa pågår året runt på skolan.
– Vi märker att eleverna mår bättre, genom olika enkäter vi gör. De anger att de trivs på skolan, och vet vem de ska vända sig till när de behöver någon att prata med, säger Torbjörn Hanö, rektor på Polhemskolan.
Arbetar året runt med psykisk hälsa
I årets skolenkät, som genomförs av Skolinspektionen, ökar skolans resultat på frågan ”känner du att det finns någon vuxen i skolan som bryr sig om hur du mår?” med 1,2 procentenheter. Även kunskapsresultaten har ökat på skolan varje år sedan de började arbeta aktivt med den psykiska hälsan på skolan, och i våras gick 97,8 procent av eleverna ut med godkända betyg.
Han understryker att det inte bara är en enstaka dag som skolan arbetar med frågorna.
– Dansen hänger ihop med, och är integrerat i, vårt elevhälsoarbete, berättar Torbjörn Hanö.
Kan fånga upp elever tidigt
Även undervisningen tar upp psykisk hälsa – framför allt i ämnen som psykologi och idrott och hälsa, men även svenska, engelska och samhälle. Även om det är årskurs 1 som dansar arbetar även årskurs 2 och 3 med frågorna i undervisningen.
– De gör egna undersökningar kring vad som är bra för deras hälsa, och får teorier kring vad man kan göra för att må bra, säger Torbjörn Hanö.
Han ser även vinster för undervisningen och skolan på sikt, då arbetet leder till att elever i behov av stöd och hjälp fångas upp tidigt.
– Alla är involverade i elevhälsoarbetet. Vi jobbar tätt med elever, lärare, mentorer och elevhälsa. Vi markerar tydligt att vi inte bara arbetar med fysisk hälsa på skolan, och genom att jobba förebyggande och främjande kräver det mindre insatser för att reparera i efterhand, säger Torbjörn Hanö.
Hur arbetar du som rektor med det här?
– Jag stöttar på olika sätt i organisationen och har kontakt med samarbetspartners. Bland annat samarbetar vi med forskare vid Malmö universitet, regionen, en dansgrupp, Tim Bergling foundation och Suicide Zero. Jag är med vid föreläsningar och försöker vara aktiv i arbetet även utanför skolan. Det viktigaste av allt tror jag är att skicka signalen att det här viktigt och att jag stöttar när någon kommer med idéer.