Förskola tvingades lämna ut uppgifter om barn

Johan Olofson (t.h), förvaltningsdirektör i Göteborgs stad, säger att deras bedömning var att uppgifterna inte skulle lämnas ut. Kammarrätten gick dock på polisens linje. På bild även Susanne Allered och Anders Ehlén, Sveriges Skolledare Göteborg. Foto: Johan Wingborg/Göteborgs stad
Juridik
En förskola i Göteborg har efter ett domstolsbeslut tvingats att lämna ut uppgifter om ett papperslöst barn.
– Vår bedömning var att man inte skulle lämna ut uppgifterna, säger Johan Olofson, förvaltningsdirektör.
Sveriges Skolledare lokalt anser samtidigt att liknande situationer riskerar att försätta rektorer i svåra dilemman.

Emelie Henricson
emelie.henricson@skolledaren.se
Publicerad: 2025-01-13 09:37
LÄS ÄVEN: Skolan undantas från anmälningsplikt kring papperslösa
LÄS ÄVEN: Här manifesterar skolledare mot anmälningsplikt
Strax innan jul rapporterade Dagens Nyheter om ett fall i Göteborg där polisen begärt att förskoleförvaltningen skulle lämna ut uppgifter om var ett papperslöst barn befann sig, i syfte att verkställa ett avvisningsbeslut mot barnets familj.
Det efter att polisen inte nått någon framgång genom spaningsarbete och sökningar i de system som var tillgängliga.
När förskoleförvaltningen sa nej till att lämna ut uppgifterna togs ärendet upp i kammarrätten, där förvaltningen förlorade.
I fallet vägdes skollagen och offentlighets- och sekretesslagen och rättens slutsats var att polisens intresse av uppgifterna vägde tyngre än sekretessen kring familjen.
– Vi är väldigt noggranna med att vi ska skydda barnen. Vår bedömning var att man inte skulle lämna uppgifterna till polisen, med stöd i sekretesslagstiftningen, säger Johan Olofson, förvaltningsdirektör på förskoleförvaltningen i Göteborgs stad.
Går inte att överklaga
Kammarrättens dom går inte att överklaga.
– Vi kände ganska starkt att vi hade ett stöd i sekretesslagen, så det är klart att vi hade hoppats på att det skulle gå att tillämpa den. Jag tycker att det är bekymmersamt att det inte finns ett sätt att reda ut detta, utan att det ska bli den här kollisionen som leder till att det behöver prövas i rättslig instans, säger Johan Olofson.
Under hösten har en debatt pågått kring frågan om informationsplikt kring papperslösa, där skolan till sist undantogs.
Johan Olofson konstaterar att de respekterar rättens besut, och att de fortsättningsvis kommer att arbeta med sekretessprövning om liknande frågor dyker upp.
– Vår inställning är hela tiden att skydda barnen i första hand och då har vi tittat på vad som är lämpligt för att kunna göra det. För egen del tycker jag att det här är en viktig fråga. Jag tycker det är bra att den lyfts upp det så att det blir en demokratisk diskussion om vilken lag som övertrumfar en annan lag, säger han.
Har ni arbetat på något speciellt sätt gentemot den enskilda förskolan som berörs?
– Jag vet inte exakt vad som gjorts i det här fallet, men vi har alltid barnens bästa i fokus. Det är det viktigaste för oss och när förskolor, och även personalen som jobbar där – barnskötare, förskollärare och även rektorn – hamnar i situationer som på olika sätt är utmanande och kan innebära en påfrestning så får de det stöd som det kan finnas behov av från oss på förvaltningen.
”Slag mot barns rättigheter”
Anders Ehlén och Susanne Allered, ordförande Sveriges Skolledare i Göteborg, säger att de anser att det är ”olyckligt att skollagen ställs mot offentlighetslagen för att avgöra om elevens skydd är av allmänt intresse”.
– Det åsidosätter elevens rätt till undervisning och i vår värld ett fundamentalt slag mot barns rättigheter enligt Barnkonventionen, säger de i ett gemensamt uttalande.
De lyfter också att det innebär en problematik för enskilda rektorer att hantera fallen:
– I en förlängning kan vi återigen konstatera att rektorer hamnar i juridiska dilemman – och återigen tvingas rektorer agera utanför sitt egentliga uppdrag utifrån barnkonvention och skollag. Detta är ett tydligt åskådliggörande av varför vi är emot att rektorer ska hantera juridiska dilemman och agera på sätt som egentligen strider mot den fundamentala rättigheten – att barn har rätt till sin undervisning.
Sveriges Skolledare i Göteborg är samtidigt nöjda med hur förvaltningen agerat för rektorns och förskolans situation.
– Det krävs nu att högre makter aktivt hantera frågeställningen om att barn ska ha rätt till sin fristad i sitt lärande, säger Anders Ehlén och Susanne Allered.