Hoppa till huvudinnehåll

Replik: Viktigt med elevhälsans pedagogiska uppdrag

Ann-Charlotte Gavelin Rydman. Foto: Ola Westerberg

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande för Sveriges Skolledare, replikerar på debattartikeln ”Ett orimligt ansvar för elevernas hälsa”.

Skolledaren debatt ”Jag tycker inte att man kan diskutera en utökning av uppdraget för elevhälsans medicinska professioner utan att beröra var gränsen mellan skolans och vårdens uppdrag ska gå”, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman i en replik på Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.

Publicerad: 2025-01-16 15:36

LÄS ÄVEN: Debatt: ”Ett orimligt ansvar för skolans hälsa och utveckling”

När jag läser debattartikeln om skolhälsovård i Skolledaren slår det mig hur många olika perspektiv det kan finnas på en och samma fråga. Och hur olika man kan förstå samma situation. Samtidigt som jag till vissa delar håller med Ekman Wretlind i det hon skriver, ställer jag mig samtidigt helt frågande till andra delar av hennes resonemang.

Jag tycker skillnaderna i perspektiv blir tydliga redan i ingressen till hennes debattartikel. Skolhälsovården ska vara en självständig, men samtidigt integrerad enhet i skolan, skriver hon. Ja, det vore en lyx för alla yrkesgrupper att drömma om. Att alltid få ha fullt inflytande, men samtidigt själv kunna välja när man vill ställa sig utanför och agera utifrån sin egen uppfattning om uppdraget, är inte många förunnat. Och det kanske egentligen är bra, för vem skulle kunna ansvara för helheten i en verksamhet med sådana inslag?

”Skolledare har varken tid eller kunskap ”

Jag är dock helt enlig med Ekman Wretlind och andra debattörer om att skolledare varken har kunskap, tid, eller ens intresse av att ta ansvar för en till omfattningen växande skolhälsovård dit eleverna ska kunna söka för behandling av olika slag. Det var, enligt min uppfattning, heller aldrig meningen med den elevhälsa som ersatte skolhälsovården 2010. Elevhälsan ska i första hand arbeta främjande och förebyggande i syfte att kunna undvika att barn och elever behöver söka vård. 

Mot bakgrund av att den upplevda psykiska hälsan har försämrats i så pass hög utsträckning, inte minst bland ungdomar, så har systemet utsatts för ett hårdare tryck än vad som kanske förutsågs när reformen beslutades. Så jag är inte heller främmande för att det kan behövas göras förändringar/förstärkningar av verksamheter för att ta detta om hand. Men det betyder inte att elevhälsans pedagogiska uppdrag ska förändras. Det är det som är själva kärnan i mitt budskap. Som skolledare behöver du en tvärprofessionell grupp vars respektive kompetenser kompletterar varandra och som kan hjälpa rektor i det systematiska kvalitetsförbättringsarbetet. Utbildning är en alltför komplex process för att det ska kunna sättas upp snäva gränser för olika professioners respektive uppdrag.

”Undviker regionernas ansvar”

Att alla elever ska ställa sig i kö utanför skolsysters mottagningsrum för att få lufta existentiella funderingar eller oro för framtiden faller på sin egen orimlighet, enligt mig. Vi riskerar att medikalisera en kanske helt sund reaktion på den värld som vi boomers lämnar till våra barn och barnbarn att förvalta. Men möjligheten att, vid svårare besvär, kunna hänvisa till relevant vård ska självklart finnas. Och då måste den vara tillgänglig, vilket sällan är fallet idag.

Ekman Wretlind undviker konsekvent att ta upp regionernas roll och ansvar.  Jag tycker inte att man kan diskutera en utökning av uppdraget för elevhälsans medicinska professioner utan att beröra var gränsen mellan skolans och vårdens uppdrag ska gå. Om varje skolenhet i framtiden ska ha en medicinsk mottagning dit eleverna kan söka för olika individuella besvär menar jag att den bästa lösningen är att personal- och verksamhetsansvaret för den verksamheten läggs på någon annan än rektor.

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolledaren.

Vill du debattera?

Detta är en debattartikel på Skolledaren.se. Är du intresserad av att skicka in en replik eller har du en annan fråga du vill lyfta?

Kontakta oss på: redaktionen@skolledaren.se. 

Fler nyheter

Inga fler att hämta