Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Guide: Så kan du höja kunskapen om barnens rättigheter

Anders Lindmark. Foto: Getty images/Christian Örnberg

Anders Lindmark har skrivit boken ”Att leda ett effektivt elevhälso­arbete” och arbetar som utvecklings­samordnare på grundskole­förvaltningen i Malmö stad med ledarskaps­utveckling för 360 chefer, merparten är skolledare. Foto: Getty images/Christian Örnberg

Ledarskap Här delar ledarskapsutvecklaren och socionomen Anders Lindmark med sig av åtta råd kring hur du stärker dina och personalens kunskaper om barns och elevers rättigheter.

Lenita Jällhage. Foto: Filippa Ljung

Lenita Jällhage

lenita.jallhage@skolledaren.se

Publicerad: 2025-10-21 11:14

LÄS ÄVEN: Han vill lyfta barnens perspektiv i elevhälsan

1. Inventera

Inventera och använd material om barnrätt och barnrättsarbete i form av artiklar, böcker och filmer från organisationer och enskilda som är kunniga inom området.

2. Skapa en arbetsgrupp

Skapa en arbetsgrupp på skolan som har ansvar för barnrättsarbetet. I den kan exempelvis elevhälso­teamet ingå, förstelärare, skolbibliotekarien, rektor, elevkoordinator och elevrådet.

3. Ta fram exempel

Inventera skolans eget barnrättsarbete. Vad har gjorts tidigare? Vad görs nu? Ta fram goda exempel.

4. Gör enkäter

Genomför enkäter med elever, vårdnadshavare och personal om deras tankar kring barnrätt, delaktighet och demokrati.

5. Bygg bibliotek

Bygg upp en digital barnrättsplattform som kunskapsbas för alla på skolan med hjälp av skolbibliotekarien.

6. Utbilda

Se till att personalen går utbildningar genom exempelvis Bris, Friends, Rädda barnen och i Skolverkets regi.

7. Skapa nätverk

Gå med i kommunens nätverk för barnrättsarbete om ett sådant finns för skolledare. Det kan bestå av exempelvis en barnrättstrateg och ideella föreningar. Bris har också ett nätverk för professionella där man kan gå med som skolledare. 

8. Repetera

Genomför en halv- eller heldag om året då all personal samlas för att få ny kunskap och ta del av goda exempel för att kunna utveckla nya arbetssätt och metoder.

Fler nyheter