Krönika: När eleven tystnar ökar vårt ansvar
Daria Ramzi är en av Sveriges yngsta rektorer och föreläsare. Hon har bland annat placerat sig på fackförbundet Ledarnas lista över framtidens kvinnliga ledare och nominerats till Årets unga ledande kvinna hemma i Jönköping. Foto: Privat/Adobe Stock
Krönika Barn har alltid kämpat med ensamhet, press och utsatthet. Idag är det tydligare, synligare och konsekvenserna slår hårdare. Två parallella världar förstärker slaget: skolans värld och den digitala världen. Den ena världen utesluter inte den andra – vi vuxna måste förstå bägge två, skriver Daria Ramzi, skolledare i Jönköping.
Publicerad: 2025-10-10 10:30
LÄS ÄVEN: Hon är rektorn på makthavarlistan: ”En röst som behöver bli hörd”
Det finns stunder i skolans värld som etsar sig fast. En bar blick från en elev som flackar undan. En kropp som krymper ihop. Ett barn som inte längre skrattar i korridoren. En elev som inte längre dyker upp. En annan som avstår idrotten. I de ögonblicken talar tystnaden högre än alla ord i ordboken. Och du och jag, som leder skolor, måste våga höra de tysta skriken och ropen på hjälp. Har du dessutom inte känt det i magen själv under din egen skoltid så kan det vara svårt att förstå.
Kära rektor, du vet precis vad jag menar. Du har suttit i elevhälsomöten där siffror radas upp, där åtgärdsprogram skrivs och där man försöker pussla ihop ett system för att fånga elever som faller. Där delegering är huvudfokus för att känslan av att du ska räcka till ska infinna sig men den eviga budgetfrågan dyker upp om och om igen. Du har mottagit samtalet från den uppgivna föräldern, vars tillvaro är upp och nervänt, med en bedjande röst om att du ska fatta erforderliga beslut som bidrar till trygghet. Du har säkerligen stått i korridorerna och känt tyngden i ansvaret som du faktiskt bär. Du har eventuellt kommit till insikt om att du inte kan täcka på alla plan och att uppdraget inte blir lättare, men har du ställt dig frågan hur du utmanar dig själv i att bli modigare?
Mod som ledarskapets kärna
Att vara skolledare handlar inte bara om en box paketerat av struktur, organisering, budget, resultat och systematik – även om allt det är avgörande. Det handlar lika mycket om mjuka värden och att våga leda med mod. Mod att se det vi helst skulle blunda för. Mod att stå upp för barn som inte har någon annan som kämpar för dem. Mod att ifrågasätta traditioner, rutiner och bekvämligheter som egentligen inte tjänar elevernas bästa och genom det våga leda i förändring och mot förbättring.
Det är lätt att prata om psykisk ohälsa bland barn och unga som ett nytt fenomen. Vissa påstår att det är en bredare samhällsfråga, andra att det börjar i hemmet. Oavsett vem eller vilka vi pekar emot står det en person bakom som inte är ”enbart det som nu är nytt på tapeten.” Barn har alltid kämpat med ensamhet, press och utsatthet. Idag är det tydligare, synligare och konsekvenserna slår hårdare. Två parallella världar förstärker slaget: skolans värld och den digitala världen. Den ena världen utesluter inte den andra. De existerar parallellt och omlott. I båda dessa förväntas eleverna prestera, passa in och leva upp till krav. I båda kan de också misslyckas och falla. Hårt. Utan att någon tar emot. I båda kan vuxna vara helt ovetandes om vad som pågår. Vilket vi ofta är. Det är där eleverna befinner sig. Inte som när du och jag var unga, utomhus på gården.
Mitt eget bränsle
När jag klev in i skolledarskapet bar jag med mig något mer än en titel. Jag bar med mig känslan av utanförskap i magen. Jag visste hur det var att sitta på toaletten och läsa varje ristning på väggen för att slippa klassrummets blickar och kommentarer. Lärarna gick inte runt och letade efter en. Jag visste hur det kändes att ropa utan att någon hörde, att få smaka på en macka med rasism som pålägg och att försöka passa in i en värld där ens namn, ens bakgrund och ens energi aldrig riktigt fick ta plats. Jag är född och uppvuxen i Sverige men blev allt för ofta ombedd att ”åka tillbaka dit jag kom ifrån”. Jag bar mina föräldrars drömmar om utbildning i min ryggsäck, att göra familjen stolt och lyckas med skolan - samtidigt som jag slogs mot en bokstavskombination som ingen såg och hjälpte mig navigera. Hyperaktivitet och understimulans gick hand i hand med ambition. Jag hoppade upp en klass. ”Du är så ambitiös.” Sviken av vuxna i skolan, sökandes efter vänner och frånvarande elevhälsa blev i stället min barndom och mina erfarenheter, mitt personliga bränsle.
Inget barn ska behöva må som jag mådde. Färdiglegitimerad lärare vid 22 års ålder fick jag omfamna min första klass och sprida ut mina vingar med all min kraft. Tio år in i yrket öppnades dörren för ett skolledarskap. Jag klev in. Nu fick jag förvalta, förändra och påverka kring sådant som är viktigt och på riktigt. Kraven på mig själv var givetvis höga. Varje dag åker jag till jobbet med inställningen att jag ska försöka göra så gott jag kan, mer än så kan jag inte göra.
Hållbart ledarskap blev en kärnfråga för att orka och varje dag, i bilen på väg hem, ställer jag därför självreflekterande frågor: ”Vad hade jag kunnat göra bättre idag?” ”Vad bör jag förändra imorgon” och ”vad ska jag släppa taget om, på en gång?”
Skolledare. Verkligheten slår hårt. Plötsligt var ledarskapet inte bara drömmar drivna av bränsle. Det var struktur, resultat, analys, statistik, system och deadlines. Det var elevhälsoteam som väntade svar och behövde om vägledning, lärare som bad om stöd, team som skulle ledas, vårdnadshavare som krävde trygghet och elever som inte skulle svikas. Min inre drivkraft fick möta en yttre verklighet och det var där jag insåg att jag behövde bli modigare.
Mönster vi inte får blunda för
Psykisk ohälsa är inte alltid dramatisk. Ofta är den tyst.
- Det kan vara eleven som alltid är närvarande, men som långsamt bleknar bort.
- Det kan vara utbrotten som vi tolkar som trots, men som egentligen är panik.
- Det kan vara barnet som låser dörren och långsamt stänger ute världen, medan vi vuxna skickar frånvaromeddelanden i stället för livlinor.
- Det kan vara de perfekta betygen och det alltid leende ansiktet som förtränger känslan av otillräcklighet och prestationsångest.
- Det kan vara känslan av misslyckande. Antalet frånvarodagar som styr. Rädslan att återgå in till det sociala maktspelet, klassrummet. Den sociala skräcken att möta blickar och kommentarer.
- Det kan vara ångesten av att inte passa in i en mall, i en given struktur eller i en norm.
Klumpen i magen är påtaglig för många elever som går till skolan med tunga steg medvetandes om att de ännu en dag kommer vara osynliga. Eller synliga på fel sätt. Utsatta. Kommenterade. Exkluderade. Mobbning och utanförskap är inte ett trendigt projekt. Det är inte en flashig affischkampanj eller ett snyggt värdegrundsord i entrén. Mobbning är en blick, en tystnad, ett skratt vid fel tillfälle. Det sker i skuggorna, i det sociala samspelet där barn snabbt lär sig vem som får plats och vem som ska tryckas bort. Att aktivt motverka mobbning är en medveten handling som du och din personal behöver göra varje dag. Ja, du läste rätt: varje dag. Hur? Med ögon i nacken, tentakler på helspänn och in zoomade parabolöron behöver du ha kunskap om sociala medier, spelen eleverna spelar, chattrummen som florerar, apparna som trendar, challenges som är virala, ord som sårar och handlingar som skaver. Du behöver leda med förståelse för det åldersadekvata sammanhanget. Mobbning sker oftast i det tysta, är du beredd att lyssna?
Vi måste förstå båda världarna
Barn idag kämpar inte bara i klassrummet. De kämpar i en global jämförelsekultur. I deras flöden rullar bilder av perfekta kroppar, framgång och status. I flödet florerar en kultur om att skolan inte är så jätteviktig, att pengar är makt och ständiga influerande uppmaningar gör avtryck om vilken mat som ska ätas, vilken musik som ska lyssnas på och vilka kläder som ska bäras. I den världen lyser uppmaningarnas vägledande ord starkare än vad föräldrarnas fostran lyckas göra. När en fjortonåring säger ”alla andra ser ut så” spelar det ingen roll att du, som vuxen, vet att det är ett filter. För eleven är det verkligt. När en tioåring har svårt att kliva in i korridoren efter en spelkväll med klasskamraterna där kränkningarna skett via spelet, är det lika smärtsamt som hånet på skolgården. Det är lika verkligt, två parallella världar som går omlott. Det som händer hemma, det händer även i skolan och vice versa.
Om elevens hälsa ska främjas i skolan kan vi inte blunda för uteblivna likes, emojis och bilder som skickats runt via Snapchat. Idag är det skillnad att skicka ett ”k” i jämförelse med ett ”ok” på ett sms. Det finns dolda budskap, vi vuxna behöver förstå. Vi kan därför inte enkelt säga: ”Det hände inte på skoltid, så det är vårdnadshavarnas ansvar”. Vi bör i stället säga: ”Hur kan vi samverka med vårdnadshavare så att vi tillsammans bekämpar det som inte fungerar för barnen? Och hur kan jag som skolledare organisera för de utmaningar vi står inför?” Barnen bär hela sitt liv in genom våra skolentréer. Vi måste förstå båda världarna. Först då kan vi skapa en skola där kunskap får plats.
Det är i vårt ledarskap skillnaden görs
Det krävs mod att sätta sig i bilen och åka hem till eleven som suttit hemma i flera veckor, att ta med sig ett par bullar och dricka ett glas saft tillsammans i köket hemma där barnet känner sig trygg. Börja så. Det krävs mod att säkerställa att lärare har möjlighet att ta en promenad och åka iväg på en aktivitet med just den eleven som behöver det som mest. Det krävs engagemang att ge lärarna rätt verktyg att få bygga starka och hållbara relationer som gynnar varje enskild elev och på så sätt verka som den förebild läraren faktiskt är. Det krävs också mod att som skolledare ladda ner och bemästra flertalet sociala medier, med syftet att förstå vilken värld barn och eleverna lever i parallellt med den värld du själv lever i.
Som rektor vet du redan att ditt uppdrag spänner över ett nästan omänskligt brett område: från pedagogisk utveckling, styrning, organisering och ekonomi till arbetsgivaransvar, krishantering och diplomati. Mitt i allt detta får vi dock aldrig tappa kärnan: varje elevs rätt till trygghet, utbildning och god hälsa. Det är i ditt ledarskap som skillnaden görs (se tips från Daria Ramzi i faktaruta).
Vi vet alla hur det känns när man möter en elev med tom blick. Vi har suttit på möten med vårdnadshavare som sliter på sitt hjärta av oro. Vi har mött lärarna som stått i klassrum och känt att de inte räcker till. Men vi vet också hur det känns när något vänder. När eleven som varit borta vågar komma tillbaka. När en klass börjar inkludera. När en elev får känna sig sedd.
Det är därför vi orkar och det är därför vi ska våga leda med mod, kunskap och hjärta. Ledarskapet handlar inte om att stå längst fram. Det handlar om att bana väg. Kratta stigen för dem som kommer efter. Ställ därför alltid frågan: ”Varför gör vi så här – och för vem?” Och nöj dig aldrig med svaret: ”För att vi alltid gjort så.”
Daria Ramzi, skolledare och föreläsare
Bli gästkrönikör hos Skolledaren
Vill du skriva krönikor hos oss? Kontakta redaktionen@skolledaren.se!
Här är tio skillnader du kan bidra med:
1. Gör elevhälsan synlig – Syns vi, så finns vi
Arbeta er bort från brandkårsutryckningar och åtgärdande perspektiv. Arbeta i stället förebyggande och främjande genom att låta olika professioner möta olika årskurser. Analysera sedan mönster och symtom regelbundet. Elevers beteendemönster är ofta ett symtom för något större och vidare.
Uppmärksamma inte enbart de som skriker högst – utan arbeta med att omfamna alla. Arbeta bort oändliga mötesdialoger, som loopar bakom stängda dörrar om åtgärdande perspektiv, som enbart gynnar ett fåtal elever. Ställ dig frågan hur din elevhälsa kan nå ut till fler? Hur kan ålderadekvata dialoger föras mellan elevhälsan och elever i bänk och vilka områden behöver ni uppmärksamma djupare och göra aktiva ställningstaganden kring.
2. Enkla handlingar med högt signalvärde
Med enkla medel talar vi ett tydligare språk. I skolan finns det många frågor vi kan beröra och aktivt arbeta med på daglig basis, men det finns desto mer handlingar vi kan göra som synliggör vad vi menar. I skolans toaletter kan vi ha tillgängliga mensskydd som tar ställning för individers livsvillkor och samhälleliga strukturer. Medvetna val bör göras kring inköp av litteratur skrivna på ett inkluderande språk som når ut till alla, toaletter och omklädningsrum som inkluderar utifrån ett könsneutralt alternativt eller möjligheten att skyla sig bakom ett skynke.
3. Ge personalstyrkan utrymme för relationer
Elever är relationsbundna och relationer bygger broar långt över horisonten. Relationer byggs inte med vikarier som förvirrat står fram i klassrummet och inte hittar ut, utan vid kontinuitet. Relationer ska byggas ständigt men främst få ta sin tid då nya lärare möter nya elever eller vid nya klasskonstellationer. Personalen ska lära känna individen och eleverna ska få möjlighet att bygga starka relationer i klassen. Ge därför personalstyrkan rätt verktyg och strukturer för hur detta ska gå till och säkerställ att det också efterlevs!
4. Fånga upp varje elev
Ett omöjligt uppdrag är aldrig möjligt ensamt men genom att samverka i hela verksamheten fångas varje elev upp. Utveckla och använd ett Early Warning System där arbetslag eller mentorer arbetar med att ”checka av varje elev”, med jämna mellanrum, utifrån givna aspekter. På så sätt får ni möjlighet att tidigt upptäcka elever som är i behov av stöttning, har bristande närvaro, fått det tufft i det sociala samspelet eller har ett mående som dalar. Uppmärksamma oklarheter direkt och lös ut knutarna genom dialog med eleven där hemmen är inkluderade och elevhälsan informerad.
5. Tydliga ramar och en del kramar
En lektionsstruktur som utgår från att eleven känner sig trygg i sin studiemiljö, oavsett lärare, ger utrymme för en hälsosam skolgång. En elev som vet vad som förväntas av hen mår betydligt mycket bättre än en elev som inte vet och får chansa sig fram. Ha tydliga ramar för hur en lektion ska startas, fortlöpa och avslutas (oavsett årskurs) samt tydliga ordningsramar, klassrumsramar, skolgårdsramar och utbildningsramar. Ställ dig frågan: Vad står vi som skola för? Utgå från att kunskapsförmedlarna ska ha en tydlig men ödmjuk kommunikation och besvara sedan frågan när ni skapar era skolstrukturer. En hel del elever mår väl av tydliga ramar men behöver minst lika ofta ”varma kramar”.
6. Se ELOF som en kris
ELOF står för elever med långvarig och oroande skolfrånvaro. Ett barn som inte klarar av att gå till skolan är inte ”lat” eller ”svagt”. Det är ett barn som ropar på hjälp. Problematisk skolfrånvaro eller långvarig frånvaro är mer rätt att använda än det stigmatiserande begreppet ”hemmasittare”. Vi ska inte fastna vid begreppen utan i stället belysa att det är slutstationen på en resa fylld av misslyckanden: från psykisk ohälsa, rädsla för skolan, känslan av att hamna efter, historik av frånvaro, bristande pedagogik, bristande samordning, utanförskap och exkludering, mobbning, kravställanden och bristande stöd i sina studier. Det är ett högt rop på hjälp buren av en känsla av att ingen hör. Det är också en brist i den relation som skulle ha funnits mellan elev och lärare. Varje situation är en akut signal om att vi skolledare misslyckats. Inte eleven. Inte familjen. Skolan, systemet och samhällets svek!
Tidiga insatser är avgörande och du behöver bygga broar tillbaka. Individuella lösningar, med en studiegång som är anpassad för eleven och elevens bästa. Tät dialog med elevens bästa i fokus genom samverkan med
vården, socialtjänsten och med familjen. Skuldbelägg inte utan skapa vägar framåt. Få eleven att känna sig trygg, sedd och hörd. Enbart genom att ta små steg tillsammans i rätt riktning kan vi uppnå våra gemensamma mål för eleven.
Ju längre eleven är borta från skolan, desto svårare är det för eleven att komma tillbaka. När det väl planeras för återgång är det viktigt att förberedelserna är gedigna och välplanerade.
Genom små medel, många samtal, tydliga ramar, en hel del kramar och ett gäng promenader där relationer stärks kan eleven få rätt verktyg att successivt återgå till sin fulla potential. Det sker inte över en natt så det är viktigt att lyssna till elevens behov och individanpassa. Undervisning bör ske i mindre grupp, extra specialpedagogiskt stöd så att skolan inte känns överväldigad, tydlig pedagogisk planering.
7. Kompetensutveckla personalen
Extra anpassningar genom långa listor, som enbart ska gynna en elev, är förlegat. Se till att personalen kompetensutvecklas i främjande åtgärder som gynnar alla elever och se till att personalen arbetar förebyggande i varje moment där följande fråga ofta ställs: Gynnar detta enbart en elev eller vore detta bra att implementera för hela gruppen? Utbilda elevhälsan i etiska dilemman som vidare får er att hitta en gemensam samsyn. Utnyttja den fantastiska kompetens som elevhälsan besitter och bevittna hur din specialpedagog växer av att få hålla i en kompetensutvecklande workshop kring exekutiva funktionsnedsättningar eller hur skolpsykologen kan nå ut till all personal genom en föreläsning som belyser sambandet mellan skolans psykosociala miljö och den fysiska miljön. Som rektor bör du tänka: I’m leading by example och kompetensdela inom arbetsmiljöfrågor som i många aspekter gynnar såväl elevernas som personalens välmående. Det är också intressant att höra hur en skolsköterskas perspektiv på hälsa kan implementeras i skolans alla salar.
8. Arbeta med inkludering som handling
Tillhörighet skapas inte med temadagar där mat från olika länder inkluderas. Den skapas när vi uttalar namn rätt, när vi ser elevers kulturella erfarenheter som resurser, när vi förstår trycket av att bära föräldrars drömmar i ryggsäcken, när vi lyckas få elever att förstå att olika är bra och där vi arbetat med att lyfta, föra dialog och bevaka samhällets normer istället för att trycka undan dessa. Genom att du som rektor leder inkluderande och konkretiserar hur skolan ska arbeta inkluderande, tydliggör det för din personal att det är en viktig och prioriterad aspekt att arbeta utifrån.
9. Ta digitala världar på allvar. Blunda inte för det som händer utanför skolans väggar, utan välkomna i stället kunskapen och utbilda er i det som händer här och nu. Vad är sociala medier, hur fungerar de, vad händer där och vad är det som trendar. Vilka sociala koder påverkas barnen av och vad händer när dessa ska översättas i det verkliga livet. Sprid kunskap om spelet som många spelar och hur funktionerna i den digitala världen påverkar välbefinnandet. För en ständig dialog med barn och elever där nyfikna frågor ställs och låt omvärlden ta en självklar plats i klassrummet. Bjud in vårdnadshavare till informationskvällar där samverkan med kommunen, myndigheter och landsting sker.
10. Sätt den psykosociala hälsan i centrum
Bygg upp en skola som du kan vara stolt över. Skriv under på att all personal gör sitt yttersta att vara en del av en god arbetsmiljö och bidra till en god skolmiljö. Normalisera samtal om känslor, utan att sänka förväntningarna. Värdera relationerna lika högt som resultaten och ge utrymme för återhämtning. Sträva efter att elever under sin skoltid, som varit präglad av dina insatser som ledare, inte ska minnas den med fasa och negativitet. Ta reda på vilka enkla medel, anpassningar och relationsbyggande stunder som behövs för att skoltiden istället ska representera värme och trygghet. Vår omvärld påverkar oss i hur vi mår.