Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Ministerns svar på rektorns kritik mot slopat elevinflytande

Simona Mohamsson. Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Simona Mohamsson (L) svarar på kritiken från Emil Kilsäter, rektor i Stockholm. Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Skolpolitik Det är inte bestraffningar utan ”gottgörande påföljder”. Det är utbildade lärare som ska leda och fatta beslut över undervisningen.

Håkan Söderberg. Foto: Filippa Ljung

Håkan Söderberg

hakan.soderberg@skolledaren.se

Publicerad: 2025-10-30 12:18

LÄS ÄVEN: Rektorns kritik mot att L vill avskaffa elevinflytandet: ”Komiskt”

Det menar utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson (L) efter kritiken från bland annat Emil Kilsäter, rektor och facklig företrädare för Sveriges Skolledare, kring förslaget om att avskaffa elevinflytandet och införa möjligheten att bestraffa elever som beter sig illa.

Skolledaren har bett henne svara på kritiken genom att ställa två frågor. Hon har valt att besvara dem skriftligt.

Vilken forskning och evidens bygger tanken på att avsaknad av elevinflytande och bestraffningar ger en bättre skola?

– All forskning konstaterar att skickliga lärare är den viktigaste faktorn för att elever ska lyckas i skolan. Men i en granskning som tidningen Ämnesläraren gjort framhåller majoriteten av lärarna att det behöver förtydligas att det är de som bestämmer över undervisningen. Därför är det inte konstigt att vi vill ge dem ett tydligt mandat att göra just det. Om undervisningen ska vila på vetenskaplig grund tycker jag att det är fullt självklart att det är utbildade lärare som leder och fattar beslut över undervisningen, svarar Simona Mohamsson.

Gottgörande påföljder

Hon vänder sig mot att partiet vill se bestraffningar.

– Jag har inte hört någon prata om att bestraffa elever. Däremot vill jag att skolor ska ha möjlighet att utfärda gottgörande påföljder. Det kan handla om att en elev som klottrat på en vägg ska behöva göra rent eller måla om väggen. Jag tycker att det är fullt självklart att man ska lära sig att ta ansvar och visa att man bryr sig om sin skolmiljö.

Jonathan Lamy, ordförande för Sveriges Elevkårer menar att det många gånger är de som stör mest, som behöver mest stödinsatser och inte "gottgörande insatser". Hur ser du på det?

– Liberalerna i regeringen reformerar nu stödsystemet från grunden så att elever ska kunna få relevant stöd i tid. Det är oerhört angeläget. Men det utesluter förstås inte fler insatser som tillsammans kan bidra till en tryggare och bättre skolmiljö.

Fler nyheter