Rektorns kritik mot att L vill avskaffa elevinflytandet: ”Komiskt”
Emil Kilsäter, grundskolerektor i Stockholm, är kritisk mot Liberalernas förslag att avskaffa elevinflytandet. Foto: Adobe Stock/Johanna Säll
Skolpolitik
Stopp för elevinflytande och möjlighet att bestraffa elever som inte sköter sig. Det är ett förslag från Liberalernas partistyrelse med utbildningsminister Simona Mohamsson i spetsen.
– Jag tycker nästan det är komiskt att Liberalerna som brukar kalla sig skolparti är de som framför detta, säger Emil Kilsäter, grundskolerektor och facklig företrädare för Sveriges Skolledare.
Håkan Söderberg
hakan.soderberg@skolledaren.se
Publicerad: 2025-10-30 12:13
LÄS ÄVEN: Ministerns svar på rektorns kritik mot avskaffat elevflytande
I november ska Liberalerna ta ett stämmobeslut innan man går vidare för att driva igenom förslagen i riksdagen.
Emil Kilsäter är mycket skeptisk och undrar vilken forskning som de idéerna vilar på, om det finns något framgångsrikt exempel på skolsystem man tittat på i världen.
Som skolledare är man ytterst ansvarig att genom vision och i det dagliga arbetet värna om bra relationer och en undervisning av hög och likvärdig kvalitet menar han.
– Det finaste ett samhälle kan ha är en välfungerande skola. Det förutsätter att det är en skola dit eleverna vill gå. Det kan inte handla om att de ska mötas av bestraffningar. Vi har inte resonerat i de banorna på 60 år, säger Emil Kilsäter.
Han hänvisar till analyser gjorda av Andreas Schleicher, OECD:s utbildningschef och utvecklare av Pisamätningarna.
– Schleicher konstaterar att det finns många faktorer som påverkar om skolor som lyckats bra. Men det är två saker som är gemensamt för dem alla; lärarna har goda relationer med elever och lärarna har mycket tid att mötas, det vill säga träffa eleverna ofta, säger han.
”Ska forma oss till demokratiska medborgare”
Frågan kring elevinflytande tror han misstolkas av okunskap.
– Eleverna ska inte bestämma över själva undervisningen. Men det som finns med i skollagen kring elevråd och elevskyddsombud är en del i att forma oss till demokratiska medborgare, säger han.
Han ger också exempel på hur eleverna kan påverka på ett enkelt och positivt sätt.
– Det kan handla om att man påpekar att man har fem prov samma vecka, att det finns problem med stök i korridorerna eller att det fungerat dåligt med matsituationen. På min skola hade vi ett kepsförbud och eleverna frågade sig: ”Varför har vi det?” Förbudet togs bort och vad är det egentligen för problem med det för oss? säger Emil Kilsäter.
Elevkårsordförandens kritik
Även Jonatan Lamy, ordförande i Sveriges Elevkårer är kritisk till att elevinflytandet ska tas bort. I en intervju i DN hänvisar han till regeringens egen utredning som presenterades tidigare i år: ”Stärkt trygghet och studiero i skolan.”
– Den utredde om elevernas inflytande behöver inskränkas men lyfte i stället fram det vi ser varje dag i skolan, att det är väl belagt i forskningen att elevinflytandet har positiva effekter, både på skolmiljön och på elevernas prestationer, säger Jonatan Lamy.
Han är också kritisk förslaget att lära ska kunna bestraffa elever även om det kallas ”gottgörande insatser”
– Man måste kalla en spade för en spade och säga bestraffningar. Det är särskilt olyckligt eftersom de elever som står för de flesta ordningsstörningar också är de som har störst behov av stödinsatser, säger Jonatan Lamy.
Emil Kilsäter håller med.
– Jag tycker att Jonatan resonerar klokt. Jag tror att vem som helst i skolans värld kan bekräfta den bilden, säger han.