Skolledare: Här är det bästa rådet jag har fått som chef
Lena Gustavsson, Tina Örnberg, Michelle Näslund och Cecilia Hansen. Foto: Emelie Henricson/Lenita Jällhage
Enkät
Var aldrig så orättvis att du behandlar alla lika, alla kan inte få som de vill och vikten av transparens och delaktighet.
Här svarar fyra skolledare på frågan: Vilket är det bästa råd du har fått från en annan chef eller ledare?
Emelie Henricson
emelie.henricson@skolledaren.se
Publicerad: 2025-10-03 10:13
LÄS ÄVEN: Tre rektorer: Det här är det viktigaste vi har lärt oss som skolledare
LÄS ÄVEN: Rektorer: Så hanterar vi svåra samtal
Lena Gustavsson, skolchef och avdelningschef för förskolor, region Gotland:
”Ett av de viktigaste råden jag fått är att man måste vara sig själv. Man måste vara autentisk. Sen tänker jag ofta på rådet '80/20', när man ska jobba med förändringar och utveckling. Det måste vara 80 procent förankring och förarbete, för då blir det bara 20 procent bekymmer efteråt. Är man för snabb och inte får medarbetare att förstå vad det är man håller på med, då blir det i stället 80 procent efterarbete.
Ett sista råd jag fått är var aldrig så orättvis att du behandlar alla lika. Vill man ha samma resultat så kan man inte göra på samma sätt överallt, för alla har olika förutsättningar. Man måste få göra på olika sätt, bara man vet vad det är som alla ska nå fram till.”
Tina Örnberg, rektor Montessori friskola, Visby:
”Att alla inte kan få som de vill. I början av min rektorskarriär ville jag att alla skulle vara nöjda, men det är helheten och den övergripande bilden jag har som rektor och därför måste jag bestämma ibland. Jag tycker det har skett naturligt, när jag väl förstod att jag inte kan vända ut och in på mig för att alla ska få som de vill, för då blir jag en otydlig ledare. Men när jag talar om vad jag vill, betyder inte det att medarbetarna inte får tycka till också.
Alla kan inte få lönen de vill, semester när de vill eller driva egna frågor hur som helst – det måste finnas ramar. Sedan har jag en skola med profil, det är en fördel. Vi har ett ramverk i Montessoripedagogiken.”
Michelle Näslund, rektor Jensen grundskola och gymnasium, Tungelsta:
”Jag har fått ett specifikt råd av min förre biträdande rektor, Karin Karlsson som jobbar på Kunskapsskolan i dag. Jag var ganska ivrig tidigt i mitt skolledarskap och ville att det skulle gå fort framåt. Hon gav mig rådet att se till att alla får vara med. När jag ser lösningar på problemet så är inte jag där för att visa mig störst, bäst och vackrast, jag behöver få med mig mitt team – oavsett om det är lärare eller ledningsgrupp.
Det finaste jag lärde mig av henne är också; 'låt de andra känna att det var de som kom med idén, för du ska inte skina – du ska leda en skola.' Ett fantastiskt råd för att få alla att känna sig delaktiga och att det inte är toppstyrt. Har vi en sund verksamhet som rullar på, där jag inte behövs, då har jag nått fram som ledare.”
Cecilia Hansen, rektor Innovitaskolan Joriel, Fruängen, Stockholm:
”Att relationsbyggande är en grundpelare i ens ledarskap, och vikten av transparens och delaktighet. Att låta alla vara med i processen och ha is i magen när förändringar ska ske. Jag har jobbat som rektor i 26 år, och började som 24-åring vilket jag ibland kan tänka är på tok för tidigt – men jag kom på det själv ganska tidigt och genom att se andra skolledare. Innan jag själv blev rektor hade jag en fantastisk rektor som satte avtryck i mig redan från start kring just det här.”