Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Debatt: Vi rektorer tar smällen för lärarnas arbetstidsreform

En statligt reglerad arbetstid, istället för en som förhandlas fram lokalt av arbetsgivare och fack, gör att vi riskerar att gå miste om viktigt utveckling kring arbetstiden, skriver Fredrik Hammarström, rektor i Timrå. Foto: Genrebild/Privat

Skolledaren debatt Utredningen om lärares arbetstid och de regleringar som föreslås är kraftigt underfinansierade. Den som riskerar att ta smällen för reformerna är rektorerna – medan tjänstemännen på förvaltningarna står tysta, skriver Fredrik Hammarström, rektor i Timrå och lokalordförande för Sveriges Skolledare.

Publicerad: 2025-11-27 17:42

LÄS ÄVEN: Oron efter utredning: Rektorernas arbetsbörda kan öka

Där det står mod i era anställningsannonser ekar nu bara tystnaden. Vi rektorer får ta smällen för regeringens underfinansierade reform och jag hör inga kommentarer från er, skolans främsta tjänstemannaföreträdare.

Skolan är kommunal, och när stora politiska förändringar sker måste de som ser konsekvenserna och är ansvarig tala i klartext. Utredningen om lärares arbetstid som eventuellt leder fram till regleringen av lärares arbetstid är kraftigt underfinansierad. Enligt SKR:s beräkningar kompenseras Sveriges kommuner med endast ca 2,7 miljarder, vilket är cirka en fjärdedel av den beräknade kostnaden.

Och jag hör inga kommentarer från de främsta företrädarna.

Att utredningen har letts av den tidigare lärarfacksordföranden Bo Jansson gör att den öppet saknar objektivitet. Jansson fortsätter den linje hans tidigare förbund alltid drivit genom att medvetet mörka lärarnas faktiska arbetstid. Han fokuserar endast på de 35 reglerade timmarna och ignorerar de 10,5 timmars förtroendearbetstid – 25 procent av arbetstiden. Total arbetstid är 45,5 timmar. Att undanhålla hela bilden är att föra beslutande politiker bakom ljuset.

”Bristande objektivitet”

Bo Jansson bristande objektiviteten syns i tydligt förslaget om differentierad planeringstid. Att ge gymnasielärare en markant större del planeringstid än grundskollärare är ett hån mot grundskollärarna, de verkliga hjältarna. Grundskolan är en tuffare skolform på många andra sätt och uppdragen är fundamentalt olika.

Och jag hör inga kommentarer från de främsta företrädarna.

Förslaget ska snart upp till beslut i riksdagen. Genom att reglera arbetstiden statligt, istället för att låta fack och arbetsgivare förhandla inom ramen för den svenska modellen, riskerar vi gå miste om viktig utveckling av hur arbetstiden nyttjas. Forskningen är tydlig: lärare behöver arbetstid för kollegial utveckling och samarbete för att förbättra elevernas måluppfyllelse.

”Debatten måste föras lokalt”

Med detta förslag är det nog inte bara jag som är orolig för att den kollegiala utvecklingen kommer minska för att tiden helt enkelt inte kommer att finnas.

Och jag hör inga kommentarer från de främsta företrädarna.

Tjänstemännen, förvaltningscheferna, är tysta som möss. Finns det inte vilja eller mod att stå upp för skolan utifrån ett arbetsgivarperspektiv? Tystnaden är så totalt konsekvent och uppvisar en disciplin som man önskar i det bästa systematiska kvalitetsarbete (SKA). Om enbart systematiken vore kriteriet, skulle detta vara ett SKA i världsklass. Hade det yttersta ansvaret över detta förslag skötts med samma precision som tystnaden, hade vi inte riskerat detta underfinansierade misslyckande.

Skolan är en stor kommunal angelägenhet därför måste debatten också föras kommunalt. Om ni backar undan får vi rektorer ta smällen och verkställa en underfinansierad skola med större klasser som följd. Förvaltningschefer, ta nu kritik konstruktivt och kliv fram i debatten, ni är ju dom främsta företrädarna.

Fredrik Hammarström, rektor och ordförande för lokalföreningen Sveriges Skolledare, Timrå kommun

Vill du debattera?

Detta är en debattartikel på Skolledaren.se. Är du intresserad av att skicka in en replik eller har du en annan fråga du vill lyfta?

Kontakta oss på: redaktionen@skolledaren.se. 

Fler nyheter