Krönika: Hur ser balansen ut i ditt pussel?
Tre av fyra rektorer anger i Skolledarens undersökning att de lägger mindre än 25 procent av sin tid på det strategiska, pedagogiska ledarskapet. Det är dags att vi skolledare tar makten över vår egen kalender, skriver Carolin Lindström. Foto: Adobe Stock/Privat
Krönika Vi som skolledare behöver ta makten över vår egen kalender och prioritera tid för utveckling, skriver Carolin Lindström, biträdande rektor i förskolan i Tierp.
Carolin Lindström
redaktionen@skolledaren.se
Publicerad: 2025-11-17 12:08
LÄS ÄVEN: Krönika: Kära skolledare, det är dags att vi tar hand om oss själva
LÄS ÄVEN: Krönika: Vi ledare måste våga vara sårbara
LÄS ÄVEN: Skolledare vill se bättre förutsättningar för det pedagogiska ledarskapet
Klockan är 08.30 och skolan fylld av härlig aktivitet. En lärare vill bolla en tanke, en vårdnadshavare ringer med en fråga och en schemaläggning behöver snabbt justeras. Som ledare är det lätt att vara händelsestyrd, att styras av det som händer här och nu. Det kan ibland kännas som att sitta med ett pussel där bitarna ständigt byter form. Det är dessa vardagliga pusselbitar som kallas för det operativa ledarskapet. Samtidigt ska hela bilden växa fram av pusslet, det strategiska ledarskapet som ska skapa förutsättningar för verksamhetens riktning och utveckling. Att planera kompetensutveckling, läsa litteratur och omvärldsbevaka är exempel på delar som bygger den större bilden.
Rektorsuppdraget är ett pussel av både akuta och långsiktiga bitar. Det handlar om att lägga båda typerna av pusselbitar, för utan de långsiktiga faller helheten isär.
Hur ser balansen ut i ditt pussel?
”Vi behöver ta makten över vår egen kalender”
Många skolledare önskar att lägga mer tid på det pedagogiska arbetet. En enkätundersökning från Skolledaren visar att tre av fyra använder mindre än 25 procent av sin arbetstid åt sitt pedagogiska ledarskap, alltså det strategiska ledarskapet.
Kanske känner du igen dig i meningen: ”Jag läser den där boken sen. Sen när jag har tid.”
Det där ”sen” brukar nästan aldrig komma. Kalendern fylls ofta på med annat. Vi som skolledare behöver ta makten över vår egen kalender och prioritera tid för utveckling.
Jag har avsatt utvecklingstid en eftermiddag i veckan. Under denna tid omvärldsbevakar jag och läser litteratur. Det ger mig fler perspektiv, inspiration och kunskap att ta med in i verksamhetens utvecklingsarbete. Det kan vara allt från litteratur som utvecklar mitt ledarskap till litteratur som skapar förutsättning för att utveckla verksamhetens pedagogiska arbete.
Först när vi ger oss själva tid för utveckling kan vi också ge våra medarbetare, barn och elever den riktning och kvalitet de förtjänar. Det är ett ansvar – men också en möjlighet. Att ta den tiden är inte en lyx, det är en nödvändighet. Lärande är en livslång process och den behöver vi underhålla.
En övning för att synliggöra balansen
Därför vill jag avsluta med en konkret övning som kan hjälpa dig att synliggöra din egen balans – och kanske frigöra mer plats för det strategiska ledarskapet.
1. Ta fram din kalender för de senaste tre veckorna och markera med tre färger:
Operativt: Akuta frågor, bemanning, incidenter.
Strategiskt: Planering av verksamhetsutveckling, kollegiala samtal, kompetensutveckling, litteratur och omvärldsbevakning.
Övrigt: Administration, möten som inte passar in i någon av ovan.
2. Skissa upp din ”drömvecka” där balansen mellan operativt och strategiskt känns rätt.
3. Jämför den med hur din vecka faktiskt såg ut.
4. Identifiera minst en förändring du kan göra för att frigöra tid för strategiskt arbete, exempelvis avsätta fasta tider i veckan för utveckling och kollegiala samtal, delegera vissa operativa uppgifter.
5. Gör en handlingsplan utifrån dessa frågor: När gör jag denna förändring? Hur gör jag den? När följer jag upp den?
Bli gästkrönikör hos Skolledaren
Vill du skriva krönikor hos oss? Kontakta redaktionen@skolledaren.se!