Rektorerna om Borås modell ”Tilliten gör oss skickligare”
Camilla Bjarneteg, Emma Gregorsson, Anna Jacobsson och Maria Gustafsson är rektorer inom förskolan i Borås stad. Foto: Mathias Bergeld
Ledarskap Borås satsar på nära ledarskap genom en rektor per enhet. Så här säger rektorerna själva om modellen.
Lenita Jällhage
lenita.jallhage@skolledaren.se
Publicerad: 2025-11-07 11:51
LÄS ÄVEN: Borås satsar på en rektor per enhet: Tror på nära ledarskap

Anna Jacobsson, rektor förskolan Lärkan:
Anna Jacobsson började i Borås som rektor år 2021 på den relativt centralt belägna förskolan Lärkan. I Marks kommun hade hon två förskolor och tio avdelningar med 160 barn, 37 anställda och ingen biträdande rektor.
– Jag sökte mig aktivt till Borås för att det är en större kommun där jag skulle få ett mer rimligt uppdrag. Tack vare stödet vi får centralt så slipper jag en massa administration och får mer tid till det pedagogiska ledarskapet. Eftersom jag är nära verksamheten kan jag ta tag i saker direkt, bolla med personalen, stötta och ge feedback. Och jag har bra koll på vilka barn som behöver stöd, säger Anna Jacobsson.

Camilla Bjarneteg, rektor Falkungen förskola och Ängsjögården:
Camilla Bjarneteg började i Borås som förskolechef/rektor år 2018. Vid övergången hade hon nästan lika många barn och anställda, 155 och 28, som hon hade i Marks kommun – men skillnaden var att hon fick en biträdande rektor på halvtid. När omorganisationen gjordes i Borås och de biträdande rektorerna togs bort så valde hon att ha kvar sina två förskolor Falkungen förskola och Ängsjögården som hon kände väl. Och det är hon glad över eftersom barnunderlaget har sviktat. I dag har hon totalt 87 barn och 18 medarbetare på sina förskolor.
– Jag tycker om att växla perspektiv och att vara på olika förskolor kräver olika saker av mig. Jag föredrar att ha hela ansvaret själv eftersom jag ändå är ytterst ansvarig. Men det är klart att administrativt är det mer jobb med två verksamhetsplaner, två budgetar och så vidare. Men jag upplever verkligen att Borås förskoleförvaltning har gått från att vara en styrande till en stödjande organisation för oss rektorer, vilket jag uppskattar. Tilliten gör oss rektorer skickligare i stället för att fokus ligger på kontroll och mätning av vad vi gör, säger Camilla Bjarneteg.

Maria Gustafsson, rektor Dalsjögårdens förskola:
Maria Gustafsson är rektor på Dalsjögårdens förskola, i en centralort på landsbygden i Borås kommun. Innan omgörningen i januari 2020 hade hon som mest 175 barn och 37 anställda på tre förskolor, en med sex avdelningar och två mindre med en respektive två avdelningar. De mindre förskolorna slogs ihop och hon hade en biträdande rektor under en kortare period. I dag har hon 106 barn och 22 anställda på sin förskola.
– Jag föredrar organisationer utan biträdande rektorer och med färre enheter. Det är betydligt bättre att ha en rektor på en förskola som vi har i dag och det är ändå möjligt att fördela ut ansvar om man behöver. Det blir bättre kvalitet och man har en helt annan insyn och koll på verksamheten. Och de digitala verktygen som vi har till vår hjälp har underlättat. Nu känner jag mig tillfreds med att kunna göra mitt jobb genom att vara en pedagogisk och närvarande ledare, säger Maria Gustafsson.