Skolledare: Så hanterar vi vårt eget välmående i tuffa situationer
Rektorerna Micael Bergström, Rikard Nolgren och Paulina Nyhlén berättar om sina strategier för att hantera det egna välmåendet när de ställs inför tuffa situationer. Foto: Privat
Ledarskap Ha minst en person att bolla med, erkänn för dig själv att du behöver hjälp och tänk igenom scenariot i förväg. Så här svarar tre rektorer på frågan: Hur hanterar du ditt eget välmående när du står inför tuffa situationer?
Sten Feldreich
redaktionen@skolledaren.se
Publicerad: 2025-11-06 16:01
LÄS ÄVEN: Skolledare: Så hanterar vi svåra samtal
LÄS ÄVEN: De forskar om rektorers känslomässiga arbete
Micael Bergström, rektor Grubbeskolan 7–9, Umeå
– Jag anser det vara viktigt att ha (minst) en klok person att kunna bolla med när tuffa situationer uppstår. Ofta behövs bara en bekräftelse att man själv tänkt ”rätt”. Jag tycker också att det är viktigt att som ledare inte ryckas med i den/de initiala känslan/känslorna som uppstår. Det är viktigt att ta sig tid och fundera, kanske titta på situationen från ett annat perspektiv innan beslut fattas hur man går vidare.
– Slutligen är det viktigt för mig i perioder av stress och press att ta mig utomhus. Gå en promenad, andas frisk luft och att komma bort från själva byggnaden gör att jag ofta kan bli mer avslappnad och fatta mer genomtänkta beslut.
Rikard Nolgren, enhetsrektor, Celsiusskolan, Uppsala
– Den viktigaste delen i min strategi för att hantera svåra situationer är att kunna säga till mig själv att jag gjort det jag kunnat inom ramen för det uppdrag och de förmågor jag har. Att vara engagerad och proaktiv, så långt det är möjligt, är därför en nödvändig och viktig förutsättning. Jag som arbetar på en stor skola i en stor kommun har också förmånen att ha bra stöd från förvaltningen med hr, kommunjurister och framför allt en väl utbyggd elevhälsa.
– Att kunna erkänna för sig själv att det här ärendet behöver jag hjälp att hantera, och att då ta den hjälp som finns, är också avgörande för att hantera svåra situationer. Jag kan inte göra allt för alla, men jag kan i alla fall bidra med det jag kan.
Paulina Nyhlén, rektor, Delfinskolan F–3, Lund
– Som person är jag inte den som stressar upp mig utan jag har en förmåga att kunna behålla lugnet även i pressade och känslomässigt utmanande situationer. Jag försöker ha ett helhetsperspektiv och inte låta enskilda händelser ta över mitt fokus.
– En viktig strategi för mig är att i förväg tänka igenom det scenario jag står inför, speciellt inför möten som jag vet kan bli tuffa. Jag brukar försöka förutse reaktioner som kan komma under mötet och hur jag på bästa sätt kan möta dessa på ett professionellt sätt. Med denna strategi känner jag ett lugn redan när jag går in i mötet. Jag tror att detta tillvägagångssätt fungerar bra för mig för att jag får kontroll över mötet och en känsla av att mötet redan är avklarat.
Vill du också delta i enkäten? Hör av dig till redaktionen@skolledaren.se.