Hoppa till huvudinnehåll Magasin Skolledarens logga

Böcker: Hon vill ge stöd när ledarskapet skaver

Åsa-Mia Fellinger lyfter framför allt utmaningar i relation till medarbetare och personer uppåt i organisationen i sin bok. Foto: Anne Nyblaeus

Böcker Det är inte alltid ledarskapet flyter på friktionsfritt. Åsa-Mia Fellinger, leg psykolog och leg psykoterapeut som arbetar med ledarskapsutveckling, har skrivit en handbok för de gånger då ledarskapet skaver.

Emelie Henricson. Foto: Sophie Lagerholm

Emelie Henricson

emelie.henricson@skolledaren.se

Publicerad: 2025-12-18 12:31

LÄS ÄVEN: Hitta läsningen för dig som skolledare här

LÄS ÄVEN: Rektorns boktips: Man får syn på sitt eget ledarskap

LÄS ÄVEN: Böcker: Utforska socioemotionellt lärande

”När ledarskapet skaver” (Gothia Kompetens) är indelad i tre delar och kombinerar etablerade kunskaper inom psykologin med konkreta övningar som ska hjälpa chefer att få syn på vad som är en utmaning – eller ett skav – i ledarskapet. De tre delarna syftar till att hjälpa läsaren att reflektera över sitt ledarskap, formulera vad man vill med sitt ledarskap, förstå vad som påverkar tankar, känslor och reaktioner, och till sist hantera utmaningarna.

– Ofta är många insatser inriktade på det yttre ledarskapet. Hur man ska hantera personal på olika sätt, svåra situationer som svåra medarbetarsamtal. Jag coachar chefer och ledare och i möten med dem har jag märkt att det saknas en svensk bok på det här temat med konkret och lättillgänglig hjälp, säger Åsa-Mia Fellinger.

”Blir jobbigt för dig själv”

Åsa-Mia Fellinger lyfter framför allt utmaningar i relation till medarbetare, personer uppåt i organisationen och kunder i de branscher som berörs av den relationen. Hon upplever att de chefer hon möter i sitt arbete står inför en mängd olika utmaningar i förhållande till dessa, som en rädsla för att adressera olika saker eftersom man är orolig för reaktionerna och att medarbetarna ska börja motarbeta en.

För en del chefer spökar också det egna kontrollbehovet. En föreställning hon tror är vanlig är den att man som chef måste veta bäst, i stället för att släppa in andras, konstruktiva synpunkter. För vissa finns även rädslan att bli avslöjad som en ”bluff”.

– Det är enligt både min erfarenhet och forskningen vanligare bland kvinnliga ledare. Det blir jobbigt för dig själv och skapar stress och självkritik. Men det kan också innebära att du överpresterar, springer för fort och det påverkar kulturen i den grupp du befinner dig i, säger hon.

På vilket sätt tror du att en skolledare kan ha nytta av din bok?

– För det första är det väldigt viktigt att man reflekterar över sina värderingar – hur man vill vara som skolledare i den kontext man befinner sig i. Kontexten styrs av mängder av formella och legala krav. Sedan har man kontexten hur lärarrollen förändrats genom åren med ganska krävande föräldrar, beroende vilket socialgruppsområde man verkar i, eller föräldrar som abdikerat. I alla dessa utmaningar gäller det att se vilken kompass och vilka värderingar man vill agera utifrån.

Reflektion är steg ett

Åsa-Mia Fellinger menar att reflektionen är ett viktigt steg, innan man i nästa steg kan fundera över hur det konkret ska gestaltas i vardagen.

– Inte minst i situationer som skaver. Hur ska jag agera, vad ska jag säga, vilket kroppsspråk ska jag använda, vilket tonläge ska jag ha och vilka situationer behöver jag gå in i och vilka konkreta beteenden vill jag visa där. Genom att reflektera och komma fram till det, så har man en bas att agera utifrån och ankra sig i när det blåser styv kuling.

Hur hoppas du att boken ska användas av cheferna som läser den?

– Jag hoppas att man verkligen får hjälp och ser att det går att jobba med sitt skav, eller reaktionsmönster, som ställer till det för en själv och för ledarskapet. Att man märker att man faktiskt kan göra något åt det här och via boken får bra verktyg.

Två böcker om ledarskap...

... från Skolledaren nr 8 2025. 

Konflikter och kriser i rektors vardag

Stephan Rapp, Linda Löfgren, Peter Skoglund och Katarina Ståhlkrantz (Gleerups)

En anmälan till socialtjänsten, en lärare som beter sig aggressivt eller nedläggning av en skola. Det är bara några exempel på situationer där konflikter kan uppstå i. Författarna bakom denna bok vill visa på hur rektorer kan ta stöd i juridiken för att hantera konflikterna, och lyfter verklighetsbaserade fallstudier och hur de praktiskt kan lösas.

Rättshaveristen och jag

Jakob Carlander (Gothia Kompetens)

Jakob Carlander, leg psykoterapeut, har lång erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor och möta människor med rättshaveristiskt beteende. I den här boken delar han med sig av sina personliga erfarenheter och går in på frågan; vad förväntas offentliganställda, inom till exempel skola och vård, tåla och vad ska man inte acceptera?

Tre poddar om ledarskap

Den hållbara hjärnan

Ledarskapscoachen Annika Kvist och neuropsykologen Gabriella Svanberg vill ge förståelse för hur hjärnan fungerar med stöd i senaste hjärnforskningen.

Rektorspodden

Podd från Pedagog Uppsala, där verksamhets­områdes­cheferna Ulrika Mattsson och Stina Hultén tar upp frågor om ledarskap, undervisning och aktuella frågor kring förskola och skola.

Ledarlabbet

Ledarskapscoachen Annah Thunberg ger praktiska tips och verktyg.

Fler nyheter