Hoppa till huvudinnehåll

Så arbetar Viksjöskolan med sambedömning

idrottslärarna Kristina Al Rahil, Ali Salahaddin-Bazaz, Zana Salahaddin-Bazaz, och Annika Eklund tillsammans med VFU Caspar Niemiec och skolutvecklaren Izabela Seger. Till höger: biträdande rektor Maria Prytz och rektor Catherine Kellström. Foto: Sophie Lagerholm

De ringar in behovet av samarbete. På bild: idrottslärarna Kristina Al Rahil, Ali Salahaddin-Bazaz, Zana Salahaddin-Bazaz, och Annika Eklund tillsammans med VFU Caspar Niemiec och skolutvecklaren Izabela Seger. Till höger: biträdande rektor Maria Prytz och rektor Catherine Kellström. Foto: Sophie Lagerholm

Betyg Repliker och skratt ekar över idrottshallen i Viksjöskolan i Järfälla, utanför Stockholm, när skolans idrottslärare strålar samman i sin naturliga arbetsmiljö. Här arbetar skolledare och lärare systematiskt med sambedömning.

Håkan Söderberg. Foto: Filippa Ljung

Håkan Söderberg

hakan.soderberg@skolledaren.se

Publicerad: 2025-04-17 10:15

Tema: Betygsracet

F-betyget föreslås slopas och ett helt nytt betygssystem införas. Det kommer ställa krav på skolledare. Samtidigt uttrycker rektorer en oro för tidsplanen – är den rimlig?

Läs alla artiklar i tema Betygsracet ur Skolledaren nr 3 2025. Här hittar du också fler artiklar ur bevakning om betygsutredningens förslag:

Rektorn: Så påverkar betygsutredningens förslag skolledare

Henrekson: Systemet måste ändras så snabbt som möjligt

Utredningens förslag: En helt ny betygsskala – utan skarp F-gräns

Forskaren: Ställer stora krav på skolledare

Så arbetar Viksjöskolan med sambedömning

Skolutvecklaren: Tre fördelar med sambedömning

Eleverna: Det får inte handla om att bli bäst på prov

Bröderna Zana Salahaddin-Bazaz, och Ali Salahaddin-Bazaz, Kristina Al Rahil, Annika Eklund, Izabela Seger och VFU-aren Caspar Niemiec visar upp sina fysiska färdigheter på önskan från Skolledarens team. Liksom alla ämneslärare på skolan arbetar idrottslärarna i team där sambedömning av betyg är en återkommande punkt på dagordningen. De träffas varannan vecka.

– Vissa moment är självklara hur man ska bedöma, men andra kan vara mer komplicerade. Då kan vi exempelvis titta på filmer av de momenten och diskutera det, säger Zana Salahaddin-Bazaz.

”Viktigt att tid finns avsatt”

I idrottshallen står också skolans ledning, rektor Catherine Kellström och biträdande rektor Maria Prytz. I den nyligen presenterade betygsutredningen står det klart och tydligt att det är rektor som ska se till att ämnesvisa bedömningssamråd genomförs och att lärare ska ha tid för gemensamt arbete kring betygssättningen. På Viksjö­skolan är man redan på god väg för att kunna möta de krav som införandet av ett nytt betygssystem kan innebära.

– Det är viktigt att det finns avsatt och schemalagd tid för de här frågorna. Och det är vårt jobb att se till att de möjligheterna finns, säger Catherine Kellström.

Redan i dag hålls ämneskonferenser för att lärare inom samma ämne ska mötas och fördjupa sig, en gång i veckan i de flesta ämnena. Det kan vara samtal kring litteratur, forskning, gemensam planering, utvärdering och analys av elevers arbete och resultat. Men här finns också en särskild punkt som handlar om gemensamma bedömningar. Mötena beräknas ta runt en timme men två gånger per år, när betygssättningen börjar närma sig, har man längre möten.

– Då har man tid att utan stress gå igenom det som behövs, säger Maria Prytz.

För varje ny lärare som anställs på skolan utses också en mentor.

– Det spelar ingen roll om en lärare som kommer hit är helt nyutexaminerad eller om den har många år i yrket. Alla ska ha en mentor. Det är viktigt att alla vet hur och på vilket sätt vi jobbar på den här skolan.

Kontinuitet viktig

Catherine Kellström och Maria Prytz har arbetat tillsammans i många år på Viksjöskolan. Först som lärare, sedan som arbetslagsledare och de senare åren som rektor respektive biträdande rektor. Det ger trygghet och kontinuitet.

– Ja, och det gör också att vi trivs bra med våra jobb, fast det många gånger är ett tufft jobb med krav på att hålla budget och olika krav från vårdnadshavare och sådant, säger Catherine Kellström.

Relationen till lärarna är en annan viktig faktor för trivseln.

– Ja, jag tror jag vågar säga att vi jobbar jättenära våra lärare på den här skolan, säger Maria Prytz.

Frågetecken kring nya systemet

Att döma av stämningen i idrottshallen finns det nog fog för den synpunkten. Sambedömning blir en allt viktigare fråga men ska det lyckas krävs samarbete också i en vidare mening.

– Den som har första lektionen för dagen plockar fram redskap och annat, den som har sista lektionen städar bort. Sådana överenskommelser betyder också mycket, säger Zana Salahaddin-Bazaz.

I grundskolan och specialskolan ska det nya betygssystemet synkroniseras med införandet av den tioåriga grundskolan, vilken föreslås till höstterminen 2028. På Viksjöskolan är beredskapen god även om ett antal frågetecken återstår. Som hur de nya slutproven ska utformas och tidsperspektiven när det gäller betygssättningen.

Viksjöskolan

Viksjöskolan. Foto: Sophie Lagerholm

Skolan ligger mitt i Viksjö centrum i Järfälla kommun som har cirka 80 000 invånare,

Skolan är en kommunal 7–9-skola med cirka 640 elever och på skolan arbetar 50 lärare.

Skolledningen består av rektor Catherine Kellström och biträdande rektor Maria Prytz.

 

Fler nyheter

Hämtar fler