Hoppa till huvudinnehåll

Eleverna: ”Det får inte handla om att bli bäst på prov”

Jonatan Lamy, ordförande för Sveriges Elevkårer. Foto: Adobe Stock/Sveriges Elevkårer

Jonatan Lamy, ordförande för Sveriges Elevkårer. Foto: Adobe Stock/Sveriges Elevkårer

Teman Skolledare, skolpolitiker, lärare, elever och alla berörda måste ta betygsutredningens resultat på allvar och analysera de problem som kan uppstå på rätt sätt.
– Vi ska inte stå där om tio år och behöva börja om med allting från början igen, säger Jonatan Lamy, ordförande för Sveriges Elevkårer.

Håkan Söderberg. Foto: Filippa Ljung

Håkan Söderberg

hakan.soderberg@skolledaren.se

Publicerad: 2025-04-17 12:11

Tema: Betygsracet

F-betyget föreslås slopas och ett helt nytt betygssystem införas. Det kommer ställa krav på skolledare. Samtidigt uttrycker rektorer en oro för tidsplanen – är den rimlig?

Läs alla artiklar i tema Betygsracet ur Skolledaren nr 3 2025. Här hittar du också fler artiklar ur bevakning om betygsutredningens förslag:

Rektorn: Så påverkar betygsutredningens förslag skolledare

Henrekson: Systemet måste ändras så snabbt som möjligt

Utredningens förslag: En helt ny betygsskala – utan skarp F-gräns

Forskaren: Ställer stora krav på skolledare

Så arbetar Viksjöskolan med sambedömning

Skolutvecklaren: Tre fördelar med sambedömning

Eleverna: Det får inte handla om att bli bäst på prov

Jonatan Lamy ser positivt på flera delar i betygsutredningens förslag.

– Det är bra att utredningen tar itu med de systemfel som finns i dag, säger han.

Förslaget om kalibrering av meritvärden mellan skolor kan minska skolors incitament att sätta högre betyg än kunskapen motiverar och ge en ökad rättvisa i antagningssystemet. Det är också mycket bra att F-betyget försvinner och att det blir en mjukare skala. Att dagens system förändras är i grunden positivt, menar Jonatan Lamy.

Men det finns orosmoln. Ett av dem är stressfaktorn kring de nationella slutproven. I rapporten ”Det enda jag tänker på är stress och skola”, som Sveriges Elevkårer 2024 gjorde tillsammans med Tim Bergling Foundation och Sveriges Elevråd, uppgav eleverna att de redan med dagens system upplever de nationella proven som det mest stressande momentet i skolan. Det handlar om att det inte ska bli ”teaching for the test”.

– Konkurrensen mellan skolor finns ju kvar. Här har skolledarna en viktig funktion att se till att variationen i undervisningen finns kvar, med laborationer och allt vad det kan vara. Så att det inte bara handlar om att lära sig att bli bäst på prov, säger Jonatan Lamy.

Orosmoln: Nationella slutprov i slutet av terminen

Redan nu kan skolledare också se till att prov sprids över tid, så att inte alla prov i olika ämnen hamnar samtidigt, menar han.

– Att arbeta för en god kollegial samverkan och att se till att elevhälsan har en proaktiv roll när det gäller stressen hos elever är också en viktig uppgift för skolledare, menar han.

Ett annat orosmoln är att eleverna får resultaten av de nya nationella slutproven, som föreslås ges efter de lärarsatta betygen, efter terminen.

– Man kanske tänker sig att man ska gå vidare på ett visst sätt efter de lärarsatta meritvärdena men så kan förutsättningarna helt ändra sig, säger Jonatan Lamy.

Men det allra viktigaste är att se till att regeringen, Skolverket, skolledare, lärare, elevkårerna och andra berörda tar situationen på allvar.

– Det är viktigt att alla, personal, elever och vårdnadshavare, förstår hur systemet fungerar. Det måste vara transparent och begripligt annars är risken att vi står där om tio år igen och måste göra om alltihop, säger Jonatan Lamy.

Fler nyheter

Hämtar fler