Krönika: Kära skolledare, det är dags att vi tar hand om oss själva
Carolin Lindström är biträdande rektor i förskolan i Tierps kommun. Foto: Adobe Stock/Privat
Krönika
För att vi ska kunna vara den trygga ledaren som ger medarbetarna en känsla av stabilitet behöver vi börja med att vi själva ska må bra, menar skolledaren Carolin Lindström.
”Det är dags att vi vänder kulturen kring övertidsarbete, det är dags att vi prioriterar och strukturerar vårt arbete”, skriver hon.
Carolin Lindström
redaktionen@skolledaren.se
Publicerad: 2025-04-29 15:22
LÄS ÄVEN: Krönika: Vi ledare måste våga vara sårbara
LÄS ÄVEN: Krönika: Coacha mer – så vinner laget
Vi lever i en tid där omvärlden känns osäker och vi står ständigt inför snabba förändringar och nya utmaningar. För en ledare innebär detta ett stort ansvar – att vara den som skapar trygghet i en tid av osäkerhet. Att ge sina medarbetare en känsla av stabilitet, en känsla av att vi tillsammans kan navigera genom stormarna. Men för att kunna ta hand om andra behöver vi må bra och ta hand om oss själva. En nyligen genomförd undersökning bland skolledare visar att 84 procent av de tillfrågade arbetar övertid varje vecka, och en tredjedel av dem gör det mellan fem och tio timmar.
”Trecirkelsmodell”
Sofia Viotti har skrivit boken ”Självmedkänsla på jobbet”, där hon betonar vikten av att utveckla självmedkänsla för att kunna nå ett hållbart arbetsliv. Hon menar att vi ofta ställer orimliga krav på oss själva, vilket leder till att vi inte ger oss själva den medkänsla och de pauser vi behöver för att hålla. För att kunna vara den stabila och omtänksamma ledaren, som skapar trygghet och förtroende i sitt team, behöver vi ta ansvar för vår egen hälsa och välbefinnande. Hon beskriver en trecirkelsmodell som består av tre system:
Drivsystemet är kopplat till motivation och ambition. När det är aktiverat känner vi oss fokuserade på att nå mål, ta oss framåt och prestera. En chef som har ett starkt drivsystem kan känna ett konstant behov av att leverera resultat och hålla hög produktivitet, vilket kan göra att man ständigt pressar sig själv.
Hotsystemet är kopplat till rädsla och stress. Det triggas när vi upplever hot eller risker.
Om chefen får kritik för ett ledarskapsbeslut eller om ett projekt går fel kan deras hotsystem aktiveras. Man kan känna sig orolig för sin position, förlora kontrollen eller vara rädd för att göra fel, vilket skapar stress och gör det svårare att tänka klart och agera effektivt.
Lugn- och trygghetssystemet handlar om att känna sig säker, omhändertagen och i balans. När det aktiveras kan vi hantera stress bättre och fatta mer genomtänkta beslut.
En chef som tar tid för självreflektion, sätter realistiska mål och tillåter sig själv att pausa när det behövs, aktiverar sitt lugn- och trygghetssystem. Det gör att man kan leda med lugn och skapa en trygg arbetsmiljö för sitt team, vilket i sin tur främjar bättre prestationer.
”Dags att vi vänder kulturen kring övertid”
Har du någonsin funderat kring hur din arbetsdag ser ut? Mitt bästa tips till dig är att se över din tid och strukturera upp den. Ledarskapsforskaren Simon Elvnäs förespråkar vikten av struktur och att dela upp sin tid i olika kategorier för att skapa en hållbar arbetssituation. Jag har fördelat min tid i kategorierna: mötestid, förberedelsetid, verksamhetstid, administrationstid och reflektionstid.
Kära skolledare! Det är dags att vi vänder kulturen kring övertidsarbete, det är dags att vi prioriterar och strukturerar vårt arbete, det är dags att vi tar hand om oss själva, det är dags att vara goda förebilder. För din skull, för medarbetarnas skull, för barns och elevers skull och för framtidens skull.
Carolin Lindström, biträdande rektor i förskolan i Tierp
Denna krönika publicerades även i Skolledaren nr 3 2025
Bli gästkrönikör hos Skolledaren
Vill du skriva krönikor hos oss? Kontakta redaktionen@skolledaren.se!