Skolutvecklaren: Tre fördelar med sambedömning

”Det är skolledarna som ska se till att sambedömning fungerar organisatoriskt”, säger Izabela Seger, skolutvecklare i Järfälla. Foto: Sophie Lagerholm
Likvärdighet
I över tio år har Izabela Seger, skolutvecklare i Järfälla kommun, arbetat och forskat om sambedömning.
– Det är så viktigt för att öka likvärdigheten och rättvisan i bedömningen, säger hon.

Håkan Söderberg
hakan.soderberg@skolledaren.se
Publicerad: 2025-04-17 10:55
Tema: Betygsracet
F-betyget föreslås slopas och ett helt nytt betygssystem införas. Det kommer ställa krav på skolledare. Samtidigt uttrycker rektorer en oro för tidsplanen – är den rimlig?
Läs alla artiklar i tema Betygsracet ur Skolledaren nr 3 2025. Här hittar du också fler artiklar ur bevakning om betygsutredningens förslag:
Rektorn: Så påverkar betygsutredningens förslag skolledare
Henrekson: Systemet måste ändras så snabbt som möjligt
Utredningens förslag: En helt ny betygsskala – utan skarp F-gräns
Forskaren: Ställer stora krav på skolledare
Så arbetar Viksjöskolan med sambedömning
Skolutvecklaren: Tre fördelar med sambedömning
Eleverna: Det får inte handla om att bli bäst på prov
Izabela Seger är lektor i idrottsvetenskap. Hon är också föreläsare, författare och forskare. Nu arbetar hon som skolutvecklare men 30 procent av sin tid arbetar hon kvar som lärare i idrott och hälsa. 2016 skrev hon rapporten ”Sambedömning – ett verktyg för professionsutveckling”. Det var en kartläggning av sambedömningspraktiken hos lärare i Järfälla.
I dag, nästan tio år senare, ligger ämnet fortfarande nära hennes hjärta.
– Att samarbeta för att bedöma elevers prestationer, genom gemensam analys av prov, uppgifter eller observationer är ett sätt att öka likvärdigheten och kvaliteten, säger hon.
Betonar skolledarnas roll
I dag har bland annat lärarna i de praktisk-estetiska ämnena nätverksträffar en gång per termin. I höstas samlades över 100 av dem på en träff och i vår är det dags igen. Temat för träffen är just betygssättningskultur, en fördjupning för att öka samsynen kring bedömning och betygssättning.
– Det finns olika kulturer i olika skolor. Men för att komma bort från svaga betygssättarkulturer behöver vi analysera ihop och granska varandras betyg oftare. Därför är det viktigt med sambedömning, säger Izabela Seger.
Hon betonar också skolledarnas viktiga roll.
– Det är skolledarna som ska se till att det fungerar organisatoriskt och ge verktygen för att låsa upp eventuella hinder, säger hon.
Tre fördelar med sambedömning – enligt Izabela Seger
1. Ökad likvärdighet och rättvisa
Risken för subjektiva skillnader minskar när flera lärare bedömer tillsammans. Samma betygskriterier gäller för alla elever.
Det är rektorerna som bland annat ska se till att skapa goda förutsättningar för lärare att planera genomföra, bedöma och betygssätta undervisningen. Rektor är den faktor som efter lärarna har störst inflytande på elevernas lärande.
2. Professionell utveckling och kollegialt lärande
Lärare lär sig av varandras bedömningsmetoder och utvecklar sin egen bedömningskompetens. Det blir en effektivisering av bedömningsprocessen, och mindre risk för olika tolkningar av betygskriterierna när flera lärare diskuterar dem tillsammans.
I Järfälla kommun jobbar man bland annat med nätverksträffar i de praktiskt-estetiska ämnena. Där diskuteras betygssättningskulturen för att öka samsynen kring bedömning och betygssättning i syfte att öka likvärdigheten i undervisningen.
3. Bättre feedback till elever och vårdnadshavare
Lärare samarbetar för att bedöma elevers prestationer, ofta genom gemensam analys av prov, uppgifter eller observationer. Detta arbetssätt används för att öka likvärdigheten och kvaliteten i bedömningen. Det ger ökad transparens och trygghet för elever.
Elever och vårdnadshavare kan känna större förtroende för att betygssättningen är rättvis och utgår från flera lärares bedömning. Genom att flera lärare diskuterar elevprestationer blir feedback till eleverna mer nyanserad och tydlig.