Hoppa till huvudinnehåll

Efter utredarens förslag: ”Mer undervisningstid kräver resurser”

Ann-Charlotte Gavelin Rydman. Foto: Amina Dahlab/Ola Westerberg

Sveriges Skolledare understryker att förslagen i utredningen om förstärkningsundervisning kommer att kräva skolledningsresurser. Foto: Amina Dahlab/Ola Westerberg

Lovskola Skolledare kan inte förväntas leda undervisning utanför den ordinarie terminstiden, utan tillskott av resurser – och bör få utrymme att själva besluta om vilka insatser som passar elevernas och skolans förutsättningar.
Det är två skolledarsynpunkter på utredningen om förstärkningsundervisning i skolan.

Emelie Henricson. Foto: Sophie Lagerholm

Emelie Henricson

emelie.henricson@skolledaren.se

Publicerad: 2025-04-25 11:42

LÄS ÄVEN: Sveriges Skolledare: Inför ett sektorsbidrag till skolan

LÄS ÄVEN: Här ordnas lovskola för de yngsta eleverna

LÄS ÄVEN: Regeringen vill införa lovskola för yngre barn

Regeringens utredare föreslår en försöksverksamhet på tre år där elever ges mer undervisningstid, för att fler ska klara av att få behörighet till ett nationellt gymnasieprogram.

Utredaren anser att dagens lovskola inte räcker – och vill lägga till ytterligare förstärkningsundervisning.

I förslaget ingår att den utökade undervisningstiden ska ske inom den ordinarie undervisningen men i annan form, till exempel i mindre grupp eller utöver undervisningstiden under en begränsad period.

Extra skolledningsresurser måste till

Bland förslagen finns också ett riktat statsbidrag för färdighetstränande och språkstärkande lovskola.

Sveriges Skolledare är i stort sett positiva till utredarens förslag – men kommer med ett antal synpunkter.

Framför allt när det gäller det riktade statsbidraget till sommarlovsskolan, som föreslås vara frivillig för huvudmän att anordna och för elever att delta i.

Här menar förbundet att regeringen behöver ha kostnader för extra skolledningsresurser i åtanke när det gäller vad bidraget ska täcka. Enligt förslaget är det rektor som ska organisera och arbetsleda lovskolan.

”Inte rimligt att skolledare ska hinna”

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande, och Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, pekar på att skolledare redan i dag har svårt att få den sammanhängande ledighet under sommaren som de enligt lag har rätt till.

”Det finns ingen rimlig möjlighet att dagens skolledare, i sina redan mycket omfattande uppdrag, ska hantera ytterligare en verksamhet som äger rum utanför dagens terminstid”‚ skriver de i remissvaret.

Förbundet vänder sig också mot införandet av ytterligare ett riktat statsbidrag, och efterfrågar ett större statligt finansieringsansvar för skolan genom ett sektorsbidrag.

De menar också att ett statsbidrag för specifika insatser inte tar hänsyn till de lokala behov och förutsättningar som finns på skolan.

”Sveriges Skolledare skulle önska att utrymme fanns i alla skolor för att experimentera med design av stödinsatser som utgår från lokala, och ibland individuella, behov och förutsättningar”‚ skriver man i remissvaret.

Riskerar att utelämna vissa elevgrupper

Vad gäller den treåriga försöksverksamhet som föreslås delar Sveriges Skolledare uppfattningen att undervisningstid som resurs inte används tillräckligt av huvudmän i dag.

Sveriges Skolledare ser också att förslagen om mer undervisningstid och sommarlovsskola riskerar att inte täcka in alla elevers behov.

De föreslår andra förändringar som kan öka möjligheterna för fler elever att nå målen; effektiv klassrumsmetodik och en översyn av läsårets längd:

”Det måste få finnas resurser för att skapa alternativa sammanhang för de elever där även halvklasser kan upplevas som röriga”

Här hittar du hela remissvaret.

Fler nyheter

Inga fler att hämta