Granskning: Brister i arbetet med närvaron i förskolan
Emma Frankl har skrivit rapporten från Skolinspektionens granskning av arbetet med att öka närvaron i förskolan i socioekonomiskt svaga områden. Myndigheten fann brister i majoriteten av de granskade verksamheterna. Foto: Linnea Tammerås/Skolinspektionen
Förskola
Både huvudmän och rektorer måste göra mer för att öka barns närvaro i förskolan i socioekonomiskt svagare områden. 29 av 30 granskade förskolor får kritik i Skolinspektionens granskning.
– Ofta saknas både en samsyn och en övergripande strategi, säger rapportförfattaren Emma Frankl.
Påhl Ruin
redaktionen@skolledaren.se
Publicerad: 2025-05-19 10:20
LÄS ÄVEN: Kraftig ökning av barn i förskolan – efter hembesöken
LÄS ÄVEN: Rapport: Så stor roll spelar segregation i förskolan
LÄS ÄVEN: Föreslår obligatorisk förskola från tre år
Cirka 95 procent av alla barn mellan tre och fem år är inskrivna i förskolan, men i områden där familjer har sämre socioekonomiska förutsättningar är siffran betydligt lägre.
Härom året blev det lag på att varje kommun ska ta kontakt med vårdnadshavare till treåriga barn som inte är inskrivna i förskolan. Skolinspektionen har nu undersökt hur bra kommunerna är på denna uppsökande verksamhet – och man har granskat arbetet med att öka närvaron bland inskrivna barn.
Det är nämligen känt att barn i socioekonomiskt utsatta områden har lägre närvaro – trots att förskolan är extra viktig just för dem.
I sin granskning har Skolinspektionen intervjuat 247 personer, varav 42 rektorer. Emma Frankl fann en tydlig trend i samtalen:
– Det verkar som att synen på närvaro håller på att förändras. Förut låg fokus på att barnen inte skulle vara på förskolan i fler timmar än de hade rätt till, nu handlar det om att förmå vårdnadshavarna att öka sina barns närvaro.
Saknar stöd från huvudmän
Frågan är alltså högaktuell hos både huvudmän, rektorer och personal – och på vissa håll fungerar det närvarofrämjande arbetet bra. Men Skolinspektionen skriver också om tydliga brister: ”På hälften av de granskade förskolorna organiserar och leder inte rektorn ett närvarofrämjande arbete på ett tydligt sätt”.
– Flera av rektorerna var självkritiska och medgav att de borde arbeta mer strukturerat.
Vissa rektorer saknade också ett effektivt och konkret stöd från sina huvudmän. De digitala systemen för att hantera frånvaro, som många infört, är otillräckliga som stöd. Skolinspektionen har två tydliga budskap till huvudmännen: Fråga rektorerna vilket stöd de behöver. Och se till att följa upp era stöd och insatser för att främja närvaro.
– Utan tydliga uppföljningar finns risken att frågan får lägre prioritet, säger Emma Frankl.
Kan leda till låg närvaro i skolan
De intervjuade var fullt medvetna om frågans vikt med tanke på förskolans betydelse för barnens vidare utveckling. Flera slog också fast ett intressant samband: Låg närvaro i förskolan kan leda till låg närvaro också när de väl börjat skolan.
Skolinspektionen konstaterar att 29 av de 30 granskade förskolorna ”har behov av att utveckla sitt arbete” med att främja närvaro. Rektorerna kan framför allt göra mer för att ändra personalens syn på barns närvaro, från att begränsa den till att uppmuntra den.
– Det är ju personalen som möter föräldrarna i hallen, som kan berätta för dem hur mycket de saknar deras barn när de inte kommer till förskolan. Det är också personalen som kan få en bild av orsakerna till frånvaron.
Uppsökande arbetet brister
Skolinspektionen pekar också på kvalitetsbrister i kommunernas uppsökande arbete, alltså ansträngningarna att få fler familjer att över huvud taget skriva in sina barn.
– En del väljer att bara skicka brev till vårdnadshavarna, men det räcker inte. Det krävs mer aktiva ansträngningar, som att locka med öppen förskola eller kontakta föräldrarna på exempelvis SFI och BVC.
Även hembesök kan fungera, om de är genomtänkta.
– Att bara komma och knacka på kan upplevas som påträngande.
Kommunerna har också relativt dålig koll på varför barnen inte skrivs in. I intervjuerna framträder en rad tänkbara orsaker: Önskan hos föräldrarna att sköta omsorgen själva, tron att förskolan bara handlar om förvaring, oro för att barnen blir sjuka i förskolan, praktiska hinder. Med mera.
– Ju mer kommunen vet om orsakerna, desto större chans att öka deltagandet.