Här testar rektorn elcyklar – så fungerar satsningen i Borås

Förskoleförvaltningen i Borås använde ett tillfälligt överskott till eldrivna lådcyklar till förskolor. Emma Gregorson, rektor på Björnflokans förskola, tvekade inte att hoppa på satsningen. Foto: Privat
Förskola Emma Gregorson, rektor på Björnflokans innerstadsförskola i Borås, tvekade inte en sekund när stadens förskolor erbjöds att få eldrivna lådcyklar och lådbussvagnar. Nu kan personalen utveckla pedagogiken utomhus tillsammans med barnen som älskar äventyren i sina fordon.

Lenita Jällhage
lenita.jallhage@skolledaren.se
Publicerad: 2025-05-16 10:38
LÄS ÄVEN: Kraftig ökning av barn i förskolan efter hembesöken
LÄS ÄVEN: Här låter rektorn medarbetarna sätta lönerna
När förskoleförvaltningen i Borås stad fick ett tillfälligt överskott i budgeten hösten 2024 beslöt man att köpa in 20 ellådcyklar och 20 eldrivna lådbussvagnar för cirka 1,8 miljoner. Förvaltningschefen Ina Furtenbach kände till att det fanns önskemål från personalen på flera förskolor sedan en tid tillbaka.
– De ville komma ut mer i samhället och upptäcka kultur och natur och jobba med barnens undervisning utanför förskolorna. Så vi valde att satsa överskottet på det här, säger hon.
Förskolebarnen Vera Smith Sköld, Alexander Alakir, Kelian Petersson och Elsa Alvesson Ranweg på Björnflokans förskola sitter tryggt fastspända och med hjälmar på huvudet medan de susar fram på Borås gator i ellådcykeln som körs av förskolläraren Marcus Krans.
30 förskolor nappade
Det är en vanlig onsdag i mitten av maj och Marcus Krans arbetar tillsammans med barnen i ett projekt där de övar på att känna igen olika former. Ellådcykeln rymmer sex barn men i dag har Marcus Krans med sig fyra barn från yngrebarnsavdelningen.
Marcus Krans visar barnen ett par runda vägmärken och frågar även barnen vilka färger de ser. Lite längre fram upptäcker barnen fler vägmärken och andra former. Det blir fina samtal om allt som barnen upptäcker på cykelfärden som fortsätter när det kommer tillbaka till förskolan mitt i centrala Borås.
Av Borås stads 72 förskolor så nappade närmare 30 förskolor på erbjudandet om eldrivna lådcyklar och lådbussvagnar.
– Alla som ville ha fick del av erbjudandet. Men de passar inte alla. Det ska fungera i deras verksamhet och så behöver man utrymme för att kunna förvara och ladda vagnarna och cyklarna. Men förvaltningen har hjälpt till med en del elinstallationer också, säger Ina Furtenbach.
”Åker ut med barnen i små grupper”
Björnflokans förskola är nybyggd och öppnade i början av 2023. Den ligger mitt i centrala stadskärnan i Borås på en gammal industrimark som omvandlats till ett nytt bostadsområde. Förskolan har en stor gård utomhus och stor del av undervisningen sker utomhus. De har minst två utomhuspass per dag med förskolans barn. Det finns stora vägar alldeles intill men fordonen ger personalen möjlighet att upptäcka nya platser tillsammans med barnen i staden. På förskolan arbetar man utifrån ett övergripande tema ”Mitt Borås” där varje avdelning bryter ned temat i olika projekt.
– När vi fick erbjudandet önskade jag två ellådcyklar och en eldriven lådbussvagn som alla rymmer sex barn och det fick vi. Vi hade två manuella lådbussvagnar sedan tidigare men det är lättare att ta sig fram med den eldrivna ”bussen” men lådbussvagnarna används mest för de yngre barnen medan elcyklarna används för alla barn. Ofta åker personalen med barnen i små grupper till lekplatser, bibliotek, parker eller andra platser beroende på vad de jobbar med för olika projekt, säger Emma Gregorson, rektor på Björnflokans förskola.
Provcyklar färdvägen först
Förskolan har nio avdelningar och rymmer 123 barn och just nu är 120 barn inskrivna. Den är byggd helt utifrån Skolverkets rekommendationer med 12 barn på småbarnsavdelningarna och 15 barn på avdelningarna för äldre barn. På varje avdelning arbetar drygt två personal.
Emma Gregorson säger att det är hårt trafikerat vid förskolan så personalen brukar provcykla färdvägen innan de ger sig ut med barnen och de pratar noga igenom säkerhetsrutiner i personalen innan avfärd. Hon var rädd att barnen skulle tycka att det var lite läskigt att åka i vagnarna men så blev det inte.
– Barnen tycker det är jätteroligt att komma ut med cyklarna och ”bussen”. När cyklarna kommer fram så vill barnen alltid hänga med, säger hon.
Alla 25 anställda har inte provat de eldrivna fordonen ännu.
– Några medarbetare i varje arbetslag har gått i bräschen. Vi fick cyklarna och ”bussen” i oktober i fjol och vi använde dem fram till vintern och sedan började vi igen i mars. De flesta tycker att det är väldigt enkelt att ta sig fram när de har provat, men det finns inget tvång att använda elcyklarna eller ”bussen”. De väljer personalen själva, säger Emma Gregorson.